Stało się. Rząd zatwierdził projekt stworzenia nowej opłaty emisyjnej. Choć władze państwa zaznaczają, że podwyżka w postaci 8 gr za litr paliwa (wliczając podatek VAT to ponad 10 gr) dotknie producentów albo importerów paliw silnikowych, to jednak chyba nikt nie ma wątpliwości, że tak naprawdę po kieszeni dostaną kierowcy.
85% pozyskanej kwoty z nowej opłaty trafi do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zaś pozostałe 15% do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. NFOŚiGW pozyskane pieniądze ma zainwestować w walkę z zanieczyszczonym powietrzem. Rząd przyjętym projektem ustawy chce ograniczyć smog i polepszyć jakość powietrza. Fundusz Niskoemisyjnego Transportu swoje środki wykorzysta zaś na rozwój elektromobilności w Polsce.
Projektowana nowelizacja ustawy ma wejść w życie 1 stycznia 2019 r. Spekuluje się, że zmiany te spowodują, iż statystyczny posiadacz samochodu zapłaci w ciągu roku za paliwo ok. 120 zł więcej.
rafal.zuk@bialystokonline.pl