Czy z tunelu miejskiego dojdziemy na peron 1?
Aktualnie w obrębie dworca kolejowego w Białymstoku realizowane są dwie inwestycje. Pierwszą jest przebudowa dworca przez spółkę PKP PLK S.A., która wykona przejście podziemne od budynku dworca wraz z wyjściami na perony. Drugą inwestycją jest tunel pieszo-rowerowy pod torami, za który odpowiada Urząd Miejski w Białymstoku. Powstanie on w miejscu dawnej kładki i będzie umożliwiał przejście z ul. św. Rocha do ul. Kolejowej.
Choć inwestycje realizowane są przez dwa odrębne podmioty, to jednak się łączą. I tu pojawia się kilka problemów, na które zwrócił uwagę nasz czytelnik. Pierwszym jest brak wyjścia na peron 1 (tego najbliżej dworca) z tunelu miejskiego.
- Ludzi, którzy przyjadą na dworzec od strony ul. św. Rocha i będą chcieli wsiąść do pociągu na peronie 1, czeka "slalom gigant". To, jak będzie wyglądało wyjście dedykowane dla peronu 1 dobrze widać w projektach, na upartego też na gruncie wyłania się to wyjście - przekazał nam czytelnik Marek Duńczewski.
Inwestycja Miasta Białystok ma przede wszystkim zapewnić komunikację pod terenem kolejowym i dostęp do peronów. W projekcie wprowadzane już zostały zmiany na prośbę lokalnej społeczności.
- Bezpośredni dostęp do peronu nr 1 zapewni winda. Z uwagi na lokalizację oraz układ geometryczny tunelu, nie ma możliwości wykonania schodów. Dojście piesze możliwe będzie przez wyjście z tunelu w rejonie skrzyżowania ul. Kolejowej i ul. Zwycięstwa. Z kolei dostęp do peronów nr 2, 3 i 4 zapewnią schody oraz windy - poinformował nas Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Peron nr 4 dodatkowo będzie posiadał ciągi komunikacyjne, które umożliwią dojście podróżnych od miejskiego centrum przesiadkowego do stacji kolejowej.
Nie będzie schodów ruchomych z budynku dworca do tunelu
Przejście od budynku dworca na perony buduje PLK S.A. w ramach modernizacji linii Rail Baltica.
- Pierwotnie projekt tunelu przewidywał budowę zwykłych schodów i pochylni. Po uwzględnieniu wniosków pasażerów i mieszkańców w projekcie wprowadzono zmiany, tj. instalację wind i schodów ruchomych - poinformował rzecznik prasowy.
Wobec tego dostęp z tunelu do peronu nr 1 zapewnią schody ruchome; dostęp z tunelu do dworca umożliwią schody oraz winda do poziomu -1 dworca; a dostęp z tunelu do peronów 2, 3 i 4 zapewnią schody zwykłe, ruchome oraz windy. I tu pojawia się kolejny problem. Czytelnik zwrócił uwagę, że schody ruchome powinny także powstać w zejściu z budynku dworca do przejścia podziemnego w tunelu kolejowym.
- To te schody, które obecnie prowadzą do toalet w budynku dworca. Trzeba drążyć temat, pytać o możliwości techniczne dodania tam schodów ruchomych. Bo zostanie nam taka głupota na zawsze. Na perony są schody ruchome, a już do dworca/wyjścia na miasto nie ma - oburzył się pan Marek.
Jednak takie rozwiązanie nie zostanie wprowadzone, ponieważ w trakcie prowadzonych uzgodnień PKP S.A. wskazywały, że nie jest możliwa budowa schodów ruchomych wewnątrz budynku dworca.
- Z tego powodu, dla zachowania ciągłości komunikacji, PLK S.A. także zaplanowały połączenie tunelu z dworcem za pomocą zwykłych schodów - wytłumaczył Tomasz Łotowski. - Nie ma też możliwości budowy bezpośredniej windy do poziomu 0 dworca lub na peron nr 1. Przyjęte rozwiązania zostały wprowadzone po konsultacjach z PKP S.A. oraz Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków - dodał.
Rzecznik wyjaśnił, że na wszystkie zaplanowane rozwiązania miały wpływ warunki konstrukcyjne budynku dworca, w tym niedostateczna ilość miejsca i ograniczona wysokość jego części podziemnej. Przy projektowaniu rozwiązań technicznych należało też wziąć pod uwagę zabytkowy charakter poszczególnych segmentów budynku.
W Białymstoku na stacji postępują prace przy budowie nowego peronu, przejścia podziemnego oraz przebudowie torów. Większość prac na odcinku Czyżew – Białystok zakończy się w 2023 r., na 2024 r. zaplanowano kontynuację robót na dwóch największych stacjach – Łapy i Białystok.
malwina.witkowska@bialystokonline.pl