Inwestycja Miasta Białystok
Prace przed budynkiem dworca kolejowego w Białymstoku co rusz postępują. Z początkiem marca rozpoczęto budowę przejścia podziemnego pieszo-rowerowego pod torami PKP, gdzie rozbudowane zostaną ulice Kolejowa i Zwycięstwa. Tunel pieszo-rowerowy pod torami ma być gotowy w czerwcu 2023 r. Jego wartość sięga 41 mln zł.
W ostatnich dniach zburzono ostatni budynek, który stał "na przeszkodzie". Wcześniej mieścił się w nim sklep z odzieżą dziecięcą. Teraz zostały po nim tylko gruzy. Ponadto miasto w ramach inwestycji wycięło z okolic dworca ponad 20 drzew.
Sporo dzieje się także po drugiej stronie torów - tam miasto Białystok buduje centrum przesiadkowe, w ramach intermodalnego węzła komunikacyjnego. Wcześniej zrównane z ziemią zostało CH Park. Teraz trwają tam prace nad wyjściem z tunelu, który ułatwi dojście z ul. Bohaterów Monte Cassino na ul. Kolejową.
W ramach węzła niedawno rozpoczęto przebudowę dwóch ulic. Więcej na ten temat: Zamknięta ul. Bohaterów Monte Cassino i ul. Łomżyńska.
Całkowita wartość projektu wynosi ponad 183 mln zł.
Prace realizowane przez PKP
Pod koniec marca rozpoczął się demontaż kładek nad torami między budynkami dworców PKP i PKS. Po rozbiórce mniej więcej 1/3 konstrukcji praca aktualnie stoi w miejscu. Za to z dnia na dzień widać postępują prace wykonywane kilka metrów pod powierzchnią ziemi. PKP planuje zrobić przejścia podziemne, wstawić schody ruchome oraz windy, które z pewnością ułatwią pasażerom drogę do pociągu.
Przez wyłączenie kładki pomiędzy dworcem PKS a dworcem PKP (w pobliżu poczty), osoby chcące przejść na drugą stronę muszą robić dość spore okrążenie idąc przez kładkę w kierunku ul. św. Rocha.
Aktualnie wciąż czynne są trzy perony, z których odjeżdżają pociągi. Jednak czasami, gdy jeden pociąg się spóźni, drugi nie może wyjechać, przez co robią się opóźnienia.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu "Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok", współfinansowanego ze środków instrumentu CEF "Łącząc Europę" – (Connecting Europe Facility). Dzięki modernizacji podróżni zyskają m.in. wygodne, dostępne przystanki, a czas podróży miedzy Warszawa a Białymstokiem zostanie skrócony do ok. 90 minut. Inwestycja obejmuje 6 stacji i 12 przystanków, a jej wartość to prawie 3,4 mld zł. Zakończenie prac planowane jest na 2023 r.
malwina.witkowska@bialystokonline.pl