Nowa stacja - Zielone Wzgórza
W czerwcu ma być uruchomiony nowy przystanek kolejowy Białystok Zielone Wzgórza. Zatrzymywać się na nim będą zarówno pociągi regionalne (POLREGIO), jak i dalekobieżne (PKP Intercity). Do peronów będzie można dojść ulicami Zielonogórską i Starosielce. Zapewni to zwiększoną dostępność do transportu kolejowego mieszkańcom osiedli Nowe Miasto i Zielone Wzgórza.
Sam przystanek kolejowy to jednak za mało, by z niego wygodnie korzystać. Potrzebne są inwestycje w okolicy, na terenach należących do miasta. Bazując na propozycjach stworzonych przez Podlaskie Centrum Kolejowe, które ma wspomagać współpracę pasażerów z samorządami i przewoźnikami, grupa radnych zwróciła się do prezydenta Białegostoku o zagospodarowanie przestrzeni wokół budowanej stacji.
- Złożyłem dziś interpelację do pana prezydenta wskazując, jakie działania trzeba podjąć po stronie osiedla Zielone Wzgórza i po stronie ulicy Starosielce: budowa chodników, włączenie rejonu przystanku w infrastrukturę kolejową, zsynchronizowanie rozkładów komunikacji miejskiej z rozkładami pociągów, które na tym przystanku będą się zatrzymywać - mówi radny Paweł Myszkowski (PiS).
"Sabotaż wokół inwestycji kolejowych"
Dziś teren wokół budowanej stacji Zielone Wzgórze to dziurawa, gruntowa droga, bez parkingów, nie wspominając o chodnikach czy ścieżce dla rowerów.
- Często można odnieść wrażenie, że ktoś wykonuje sabotaż wokół inwestycji kolejowych, bo czy przystanek Białystok Stadion czy przystanek Białystok Nowe Miasto czy ten - nie mają zaplanowanych dogodnych dróg dojścia, dojazdów do rowerów, parkingów samochodowych. Chcemy zmienić podejście miasta do wszystkich przystanków kolejowych - mówi Marcin Wróbel z Podlaskiego Centrum Kolejowego.
- Miasto Białystok musi dojrzeć do tego, że jeśli mamy dobrą inwestycję kolejową, trzeba ukończyć ją robiąc dojścia dla pieszych, dla rowerzystów, parkingi - powtarza.
Krok dalej - bilet aglomeracyjny
Jak podkreśla wicewojewoda podlaski Tomasz Madras bardzo dobrze, że przebudowana zostanie linia Rail Baltica, która pozwoli na skrócenie czasu przejazdu Białystok - Warszawa do 90 min. i przebudowana stacji Białystok, że powstaje nowy przystanek, ale przydałoby się jeszcze stworzenie komunikacji aglomeracyjnej.
- Mamy szansę, by w przyszłości lepiej połączyć komunikację w aglomeracji białostockiej. Mamy autobusy miejskie, system autobusów regionalnych, mamy kolej. Aż prosi się, by tworzyć jak w innych miastach system aglomeracyjny, gdy na jednym bilecie możemy podróżować - uważa Madras.
Zdaniem Pawła Myszkowskiego to po stronie miasta Białystok powinno leżeć zainicjowanie rozmów trójstronnych z marszałkiem (pod którego podlega PKS) i PKP, by doprowadzić do realizacji tego pomysłu.
***
Propozycje, z którymi wychodzi Podlaskie Centrum Kolejowe dla okolic budowanej stacji Zielone Wzgórza.
Zmiany w zakresie przebiegu linii komunikacyjnych BKM:
1. Wyznaczenie wjazdu linii nr 28 na pętlę autobusową "ZIELONOGÓRSKA, ZIELONE WZGÓRZA (584)" przy przystanku PKP Białystok Zielone Wzgórza w obu kierunkach.
2. Wydłużenie linii nr 16 do pętli "ZIELONOGÓRSKA, ZIELONE WZGÓRZA (584)" (dojazd wzdłuż al. Paderewskiego, dostęp z Nowego Miasta do peronów).
3. Wyznaczenie przystanku autobusowego na ulicy Hetmańskiej w kierunku zachodnim za skrzyżowaniem z Zielonogórską - jest tam zatoka przystankowa. Mogłyby się tam zatrzymywać autobusy komunikacji miejskiej oraz autobusy kolejowej komunikacji zastępczej obecnie korzystające z kolejnego przystanku.
Zmiany w zakresie infrastruktury:
1. Wyznaczenie przystanków komunikacji miejskiej na przedłużeniu ul. Octowej przy wyjściu
z tunelu.
2. Uzupełnienie brakującego fragmentu chodnika wzdłuż przedłużenia ul. Octowej od strony al. Paderewskiego do ulicy Starosielce.
3. Wyznaczenie przejść dla pieszych przez przedłużenie ulicy Octowej i ul. Starosielce w rejonie wyjścia z tunelu wraz z budową chodników po stronie torów w rejonie przystanków i przejść dla pieszych.
4. Wybudowanie dostępu dla pieszych i rowerzystów od strony pętli autobusowej przy ulicy
Zielonogórskiej. Dodatkowo oświetlenie terenu i stworzenie dojścia z nawierzchnią bitumiczną.
5. Wyznaczenie bezpiecznego miejsca tzw. Kiss&Ride, czyli możliwości podjechania samochodem, wysadzenia pasażerów na pociąg lub ich zabrania oraz jazdy dalej.
6. Nadanie nazwy dla przedłużenia ul. Octowej na odcinku od pętli Bażantarnia (278) do al. Paderewskiego w sposób nawiązujący do sąsiedztwa nowego przystanku kolejowego (np. ul. Peronowa, ul. Stacyjna, ul. Przy Kolei).
Organizacji ruchu kolejowej komunikacji zastępczej
Zatrzymania autobusów uruchamianych na zlecenie POLREGIO na pętli autobusowej Zielonogórska z chwilą oddania do eksploatacji nowego przystanku kolejowego.
ewelina.s@bialystokonline.pl