Politechnika Białostocka ma nowe Laboratorium Smart Education 4.0. Od środy studenci mogą z niego korzystać. Dzięki temu miejscu będą zdobywać praktyczną wiedzę z zakresu programowania i sterowania obrabiarkami numerycznymi. Nauczą się tam także różnorodnych rodzajów spawania w rozszerzonej rzeczywistości.
- To są przede wszystkim obrabiarki sterowane numerycznie połączone z innymi urządzeniami – robotami, spawarkami – wyjaśnia ideę Laboratorium Smart Education 4.0 dr hab. inż. Roman Kaczyński, prof. PB, dziekan Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej. To właśnie na tym wydziale otwarte zostało nowe laboratorium. - To są urządzenia, które studenci będą mogli obsługiwać. Do tej pory mieli do dyspozycji profesjonalne maszyny na hali maszyn. Wykładowca pokazywał, jak je obsługiwać. W naszym Laboratorium – studenci będą obsługiwali je sami. Klaster Obróbki Metali zbuduje ich jeszcze kilka w województwie podlaskim, a nasz wykładowca wirtualnie będzie mógł prowadzić w nich zajęcia - dodaje.
Nauka na specjalistycznych maszynach bez wyjazdu do firm
Dotychczas studenci mogli korzystać z takich maszyn jedynie w firmach, z których robili praktyki czy staże. Teraz będą zdobywali praktyczną wiedzę na miejscu. Szczególnie, że maszyny, które się tu znalazły zostały przystosowane do najnowszych technologii, którą jak przyznają pracownicy uczelni - sami będą musieli jeszcze poznać.
- Trzeba będzie się oczywiście douczyć, ale firma Tock Automatyka, która wyposażyła nasze laboratorium ma uprawnienia do wydawania takich certyfikatów – wyjaśnia dziekan Wydziału Mechanicznego.
– Uruchomienie tego laboratorium to praktyczny wymiar idei Smart Education 4.0. Nowe laboratorium jest o tyle potrzebne, że praktyczna wiedza z obsługi maszyn CNC jest bardzo pożądana na obecnym rynku pracy. Laboratorium pozwoli na przykład na praktyczną naukę integracji frezarek i robotów – dodaje Wojciech Borkowski, programista z białostockiej firmy Tock Automatyka, która przygotowała wyposażenie laboratorium. - Osoby mające kwalifikacje do programowania czy integracji maszyn są bardzo poszukiwane. Tacy ludzie są rozchwytywani - dodaje.
Studenci korzystający z maszyn w laboratorium będą mieli również do dyspozycji uczące się roboty, które będą mogli sami zaprogramować. Z kolei jedna z tokarek ma umocowany moduł frezujący – jedna maszyna pozwoli na naukę jednocześnie dwóch technologii obróbki meta, a znajdujący się tam symulator rozszerzonej rzeczywistości spawania nauczy studentów wykorzystania tej techniki bez potrzeby zanieczyszczania środowiska.
- Musimy łączyć naukę z biznesem, bez tego rozwój jest ograniczony – przekonuje Robert Kroplewski, Pełnomocnik Ministra Cyfryzacji, ekspert Platformy Przemysłu Przyszłości, jeden z gości konferencji naukowo-biznesowej "Nowoczesne technologie na biznesowej ścieżce rozwoju”, która poprzedziła uruchomienie Laboratorium Smart Education 4.0.
justyna.f@bialystokonline.pl