Politechnika będzie współpracowała z Uniwersytetem Medycznym
W piątek (21.01) największa uczelnia techniczna w regionie podpisała porozumienie z białostockim "Medykiem". Chociaż placówki współpracowały od dawna, to postanowiono teraz to sformalizować. Na umowie skorzystają przede wszystkim studenci. Będą mogli np. uczestniczyć w seminariach czy wykładach na partnerskiej uczelni.
- Podpisywane dzisiaj porozumienie jest jedynie sformalizowaniem współpracy obu uczelni, która w wielu obszarach ma już miejsce od wielu lat - powiedziała dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB Rektor Politechniki Białostockiej. - Uniwersytet Medyczny w Białymstoku to znakomita uczelnia, jedna z najlepszych w kraju, o ogromnej rozpoznawalności. Jestem przekonana, że współpraca z Politechniką Białostocką pomoże jeszcze wzmocnić ten potencjał, pomoże spojrzeć na możliwości obu uczelni z różnych perspektyw, a to może zaowocować nowymi formami współpracy, nowymi projektami przynoszącymi korzyści uczelniom i naszemu regionowi.
Z podpisanego porozumienia cieszy się też prof. Marcin Moniuszko, Prorektor ds. Nauki i Rozwoju Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku:
- Jesteśmy pod wielkim wrażeniem osiągnięć, które specjaliści z Politechniki Białostockiej uzyskali w dziedzinie medycyny, czyli rozwiązań które mogą już tu i teraz pomagać konkretnym pacjentom – stwierdził. – To, co łączy nasze uczelnie to bardzo aktywna współpraca przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji w medycynie. To nasze marzenie, by nasz region stał się stał się takim zagłębiem tworzenia nowych rozwiązań sztucznej inteligencji szczególnie w medycynie. Nasza aktywna współpraca z wybitnymi fachowcami w tej dziedzinie z Politechniki Białostockiej jest tego bardzo dobrym zaczynem, nie jest też tajemnicą, że mamy takie wspólne plany by również w taką kompleksową współpracę w obszarze sztucznej inteligencji w medycynie prowadzić również z zaprzyjaźnionym Uniwersytetem w Białymstoku.
Będą realizować ciekawe projekty
Projekt, który zakłada wykorzystanie sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości oraz zachowań znanych z gier komputerowych już powstaje przy współpracy Politechniki Białostockiej z Uniwersytetem Medycznym w Białymstoku, dwoma uniwersytetami w Hiszpanii oraz uniwersytetem we Francji.
- Efektem projektu Technology for Healthcare education using smart gamification będzie opracowanie zestawu modułów laboratoryjnych skoncentrowanych na szkoleniu studentów inżynierii biomedycznej – wyjaśniała prof. Jolanta Pauk, Dyrektor Instytutu Inżynierii Biomedycznej na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. - Studenci będą mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach laboratoryjnych w wirtualnym kampusie w oparciu o realistyczne scenariusze, bez konieczności udawania się do ośrodków szpitalnych. Będzie to możliwe dzięki organizacji międzynarodowych i interdyscyplinarnych zespołów. Moduł wirtualny będzie składał się z wielu zagadnień, najważniejsze będą wirtualne zajęcia laboratoryjne w postaci gier komputerowych, aplikacji mobilnych i studiów przypadków z problemami do rozwiązania z zakresu diagnostyki medycznej, diagnostyki obrazowej, szybkiego prototypowania w protetyce, implantologii na zamówienie, kardiologii i innych zagadnień z pogranicza inżynierii i medycyny.
Z współpracy skorzystają też studenci inżynierii biomedycznej i kierunków medycznych:
- Studenci kierunku inżynieria biomedyczna i kierunków medycznych będą mieli szansę pracować w realistycznych scenariuszach z wykorzystaniem wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości bez obawy o konsekwencje popełnionych błędów, ponieważ będą pracowali z wirtualnym pacjentem. Chciałabym podkreślić, że do współtworzenia wirtualnego kampusu zaprosimy studentów w kierunku inżynieria biomedyczna i kierunków medycznych od samego początku, a następnie poprosimy ich o testowanie. Mam nadzieję że współpraca tak wybitnymi specjalistami w kraju i za granicą przyczynia się do opracowania innowacyjnych rozwiązań które znajdą zastosowanie w programach studiów na kierunku inżynieria genetyczna i kierunkach medycznych, co przyczyni się bezpośrednio do poprawy jakości kształcenia - podsumowuje Jolanta Pauk.
Takie cele rozwoju i kształcenia są czynnikiem łączącym Politechnikę i UMB:
- Zależy mi na tym, żeby rozwijać współpracę w obszarze dydaktyki kształcenia studentów – przyznał: prof. Adrian Chabowski – Prorektor ds. Kształcenia Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. - Mam nadzieję na bardzo owocną współpracę z naszymi kolegami z Politechniki Białostockiej, szczególnie w zakresie informatyki, nauki programowania, analizy danych wielkoskalowych. W tych obszarach chcemy tworzyć nowe kierunki kształcenia. Będziemy rozwijać naszą biostatystykę, ale chcemy stworzyć nowy kierunek – bioinformatyka. Wydaje się nieuniknione stworzenie grupę naprawdę wysoko wyspecjalizowanych ludzi, którzy tworzyliby podstawy do tworzenia nowych algorytmów związanych z medycyną spersonalizowana, z medycyną wysokiej jakości, ze sztuczną inteligencją i chcemy to stworzyć tutaj, na Podlasiu, właśnie we współpracy z Politechniką Białostocką.
Dzięki porozumieniu obydwie uczelnie będą korzystały z wiedzy najlepszych specjalistów.
- Porozumienie umożliwia nam rozszerzenie oferty dydaktycznej obu uczelni, kadra akademicka z obu uczelni będzie miała okazję podzielić się swoim doświadczeniem zawodowym, natomiast studenci będą mieli możliwość wykorzystania swojej wiedzy teoretycznej w praktyce – dodała : dr hab. Agnieszka Dardzińska-Głębocka, prof. PB, Prorektor ds. Kształcenia Politechniki Białostockiej.
justyna.f@bialystokonline.pl