Podlaski PFRON dostał ponad 30 mln zł
W latach 2016-2019 Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), ogłaszał konkursy wspierające osoby z autyzmem i zespołem Aspergera. Były to projekty na rok lub dwa, które miały poprawić dostępność do rehabilitacji oraz zwiększyć ich samodzielność w życiu codziennym.
Na realizację tych zadań przeznaczono ok. 73 mln zł.
Najwięcej projektów, w których wsparciem objęto osoby z autyzmem lub zespołem Aspergera - na kwotę 31,6 mln zł zrealizowano w województwie podlaskim.
Akt dyskryminacji w Białymstoku
Do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego nie dotarły żadne sygnały o traktowaniu osób z niepełnosprawnością w sposób inny od pozostałych uczniów. Z jednym wyjątkiem - z Uniwersytetu w Białymstoku.
Piotr Nowak, profesor filozofii na UwB w 2017 r., nazywał studenta z zespołem Aspargera określeniami typu "wariat", "półgłówek" czy "obłąkany". Nie ukrywał, że jego zdaniem na uczelniach wyższych powinny uczyć się osoby zdrowe, które się do tego nadają.
Uczelnia w tej sprawie wydała specjalne oświadczenie.
- Wyrażone przez dr. hab. Piotra Nowaka poglądy i opinie są jego indywidualnymi, prywatnymi ocenami, z którymi władze Uniwersytetu w Białymstoku absolutnie się nie utożsamiają – zapewniał rektor UwB, prof. dr hab. Robert Ciborowski.
Brak odpowiednich zajęć
Nie najlepszym przykładem wsparcia uczniów z autyzmem, jest Technikum w Wysokiem Mazowieckiem. Tam dla młodzieży nie zaplanowano zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania. Ponadto nie informowano rodziców o spotkaniach lub nie przekazywano im kopii sporządzonych dokumentów ze spotkań zespołów IPET (Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny).
Z wyjaśnień Andrzeja Jamiołkowskiego, dyrektora Technikum w Wysokiem Mazowieckiem wynikało, że z rodzicami uczniów kontaktowano się najczęściej telefonicznie, lecz nie wykazywali oni zainteresowania uczestnictwem w posiedzeniach.
Jak wynika z raportu NIK, w tej szkole nierzetelnie dokumentowano przeprowadzanie ewaluacji IPET, jak również nie obywały się w pełnym wymiarze.
Komfort dla niepełnosprawnych uczniów w Białymstoku
W latach szkolnych 2016-2019 prawidłowe warunki dla uczniów z autyzmem lub zespołem Aspergera zapewniło Technikum nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi w Białymstoku.
- Uczniowie z zespołem Aspergera i autyzmem mają możliwość korzystania z tzw. stref relaksu (możliwość spożycia posiłku w ciszy i spokoju). W sytuacjach kryzysowych uczeń może wyciszyć się w gabinecie pedagogów, psychologów, terapeuty pedagogicznego, pielęgniarki oraz w bibliotece szkolnej. Istnieje możliwość skorzystania z pomocy będących własnością ucznia (słuchawki wygłuszające dźwięki, stopery do uszu, własny laptop itp.) - zapewnia dyrektor Technikum, Mariusz Pęza.
Ponadto uczniowie mieli zajęcia edukacyjne w salach, gdzie mogli sobie wybrać komfortowe miejsce. Dbano także o dostępność informacji o wszelkich zmianach, np. w planie zajęć.
Coraz więcej przypadków
Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, który pojawia się u dzieci w wieku do lat 3. Razem z zespołem Aspergera charakteryzują się trudnościami w nawiązywaniu więzi oraz niecodziennymi zachowaniami społecznymi. Różnicą jest to, że osoby z zespołem Aspergera lepiej komunikują się z otoczeniem i mają bardziej rozwinięte zdolności intelektualne.
Liczba uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera zwiększa się co roku średnio o 20%.
Aż jedna piąta dzieci (do lat 16) ze stwierdzoną niepełnosprawnością cierpi na te przypadłości.
W roku szkolnym 2018/2019 zdiagnozowało autyzm lub zespół Aspergera u ponad 54 tys. uczniów.
W woj. podlaskim liczba ta wyniosła blisko 2 tys. - z czego 150 to młodzież ze szkół ponadgimnazjalnych.
24@bialystokonline.pl