Rowerzyści już mogą korzystać ze ścieżek rowerowych, jakie powstały wzdłuż ulic: Kaczorowskiego, Rynek Sienny, Marjańskiego i Kalinowskiego (od skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego i Waszyngtona do ul. Grochowej).
Jeden z jej fragmentów jest bardzo nietypowy. Chodzi o odcinek przy ul. Kalinowskiego. Przy jej projektowaniu zadbano, by poszerzenie wcześniej istniejącego chodnika nie wiązało się ze zdejmowaniem wierzchniej warstwy gleby w obrębie systemu korzeniowego drzew ani obcinaniem ich korzeni. Dlatego wykonano ścieżkę i chodnik o konstrukcji podwieszanej. Pozwoliło to ochronić 9 kasztanowców, z czego 8 z nich to okazy o obwodach sięgających do 124 cm.
Budowa podwieszanych ścieżek rowerowych czy chodników to metoda niestandardowa. Jej najważniejszą zaletą jest to, że nie narusza systemu korzeniowego drzew, które z uwagi na sąsiedztwo planowanych inwestycji mogłyby być wskazane do wycinki. Metoda polega na posadowieniu tego typu obiektów na fundamencie punktowym, który nie obciąża całego systemu korzeniowego. Podwieszane chodniki mają na celu poprawę lub zapewnienie optymalnych warunków rozwoju korzeni drzewa. Ponadto chronią podłoże przed zagęszczeniem i umożliwiają sadzenie drzew w miejscach zarezerwowanych dotychczas jedynie dla infrastruktury.
W ramach inwestycji wykonawca wybudował 700 m ścieżki rowerowej i pieszo-rowerowej, (w tym 30 m ścieżki o konstrukcji podwieszanej), chodniki i sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic: Kaczorowskiego, Wyszyńskiego i Waszyngtona oraz posadził zieleń.
Koszt inwestycji to ponad 640 tys. zł.
W trakcie realizacji są w Białymstoku także ścieżki i ciągi pieszo-rowerowe na al. Tysiąclecia Państwa Polskiego, ul. Depowej i Słonecznej, a w najbliższym czasie miasto rozpocznie rozbudowę infrastruktury rowerowej na ulicach Łomżyńskiej, Bohaterów Monte Cassino, św. Rocha, Raginisa oraz w przejściu podziemnym pod torami PKP – wraz z rozbudową ulic Kolejowej i Zwycięstwa.
ewelina.s@bialystokonline.pl