Umowa podpisana
W siedzibie białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej, wraz z przygotowaniem wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), niezbędnych do wybudowania odcinka drogi krajowej, który połączy Knyszyn z Korycinem. W wydarzeniu brał udział wojewoda podlaski Jacek Brzozowski i firma Multiconsult Polska, która złożyła w przetargu najkorzystniejszą ofertę.
- Dobre, nowoczesne i szybkie drogi to jeden z kluczowych elementów niezbędnych do tego, żeby region mógł się dynamicznie rozwijać. Oprócz tego drogi muszą być zaprojektowane w sposób funkcjonalny i logiczny i takie kryteria będzie spełniać ta droga – mówił na konferencji po podpisaniu dokumentu wojewoda Jacek Brzozowski.
Szczegóły inwestycji drogowej
Dwujezdniowa droga krajowa o długości około 24 km i nośności 11,5 tony na oś ma zostać wytyczona po nowej trasie, tak by połączyć powstającą właśnie S16 Knyszyn-Krynice z obwodnicą Suchowoli, przygotowywaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic.
Prace będą polegały na zaprojektowaniu dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym na każdej jezdni, na parametrach drogi ekspresowej.
Przewidziano trzy węzły drogowe:
- Knyszyn (skrzyżowanie z S16 i DK65),
- Jasionówka (skrzyżowanie z DW671 i drogą powiatową Starowola - Jasionóweczka),
- Korycin (skrzyżowanie z DW671).
Zaplanowano także parę MOP-ów Zofiówka ulokowanych po obu stronach trasy.
W ramach inwestycji przewidujemy przebudowę istniejących dróg kolidujących z nową trasą oraz budowę dodatkowych jezdni do obsługi ruchu lokalnego, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, urządzeń ochrony środowiska (zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt), a także systemu odwodnienia.
Kiedy kierowcy pojadą nową drogą?
Podpisana umowa zobowiązuje firmę Multiconsult Polska do wykonania dokumentacji projektowej i złożenia wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dwujezdniowa droga z pasem awaryjnym na każdej jezdni ma mieć parametry drogi ekspresowej.
Wykonawca ma na swoje działania 15 miesięcy, do grudnia 2025 roku. Wartość umowy wynosi 7,3 miliona złotych.
- Droga ta będzie stanowić spójną całość, łączącą Białystok z Augustowem. Jak wygląda w tej chwili komunikacja na tej trasie, wszyscy wiemy – nie jest ani bezpieczna, ani szybka, ani nowoczesna. Filozofia myślenia tego rządu jest taka, by system komunikacji drogowej był jak najbardziej sprawny, bezpieczny i nowoczesny – podkreśla wojewoda Jacek Brzozowski.
Dla wspomnianego odcinka drogi krajowej wydano już skuteczną decyzję środowiskową – jest ona ważna do lutego 2026 roku. Na podstawie tej decyzji realizowany jest już odcinek drogi ekspresowej S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód oraz podpisane zostały umowy na projekt i budowę S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo oraz S16 Knyszyn – Krynice.
Jak dodaje białostocka GDDKiA, podpisując umowę tylko na opracowanie dokumentacji projektowej, działamy zgodnie z ustaleniami wynikającymi z rozmów z przedstawicielami Komisji Europejskiej. Decyzja o realizacji tej inwestycji zostanie bowiem podjęta po zakończeniu wielostronnej analizy sieci drogowej w woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim. Planowany odcinek – jeśli zostanie zrealizowany – przejmie ruch tranzytowy z istniejącej DK8 przechodzącej przez Puszczę Knyszyńską.
ewa.reducha@bialystokonline.pl