- To impreza najbardziej prestiżowa dla każdego państwa - mówi o Expo marszałek województwa podlaskiego Mieczysław Baszko. - Po raz kolejny bierzemy w niej udział. Byliśmy w Hannowerze i Szanghaju. Zainteresowanie było bardzo duże, liczymy, że tym razem będzie jeszcze większe - ma nadzieję.
Zdaniem marszałka Podlaskie ma szansę się wyróżnić, bo wystawa mocno akcentuje ekologię, z którą kojarzy się nasz region. Jej myśl przewodnia to "Wyżywienie planety, energia dla życia".
Design & milky way
W Mediolanie w pawilonie polskim (zaprojektowanym na kształt skrzynki jabłek, nota bene na konstrukcji firmy z Podlasia) od 11 do 17 maja nasze województwo pokaże się w czasie tygodnia Polski Wschodniej.
- To możliwość przedstawienia Polski lokalnej - tłumaczy Magdalena Łyżnicka-Sanczenko, dyrektor Departamentu informacji i współpracy z zagranicą urzędu marszałkowskiego.
Jak informuje Łyżnicka-Sanczenko, w tym czasie region będzie promowało 8 elementów: tancerze ze studia Fair Play Crew, folkowe dywany Agnelli, gra rowerowa i nowoczesne jednoślady, gadżety Małgorzaty Dmitriuk (m.in. pikselowe walonki oraz koszulki z mapą województwa), AZE Design i wyroby użytkowe wykonane przez twórców ludowych (np. szelki z krajki). Oprócz tego zostanie zaprezentowana moda spod igły Elwiry Horosz i odbędą się warsztaty garncarskie.
Temu mają towarzyszyć prezentacje oferty kulturalnej i produktów ekologicznych (m.in. ziół i miodów). W końcu też region zaprzestał wstydliwego chwalenia się wyróżniającą się na tle Europy siłą mleczarstwa - wyjątkowo mocno zaakcentuje kreację "Podlaskie rzeka mleka". Przygotowano aż 3 filmy dotyczące najważniejszej gałęzi naszej gospodarki. Ciekawostką będzie też spot o zielarstwie.
Rowery i taniec
Z kolei od 18 do 24 maja Podlaskie - m.in. obok Wrocławia czy Krakowa - będzie widoczne w Mediolanie w czasie tygodnia polskiej turystyki. Ta część ekspozycji wyjdzie do centrum włoskiej metropolii, na popularny wśród turystów plac. Tam zaplanowano naprzemienne występy i warsztaty taneczne Fair Play Crew oraz ustawienie dostępnej dla wszystkich gry rowerowej, która jest wirtualną przejażdżką pojazdami "żubr" i "łoś" po najciekawszych miejscach województwa.
Promocji będzie towarzyszył film pokazujący region jako miejsce turystyki aktywnej: świetne na wyprawy kajakowe czy rowerowe. Oprócz tego zostanie pokazany materiał z Puszczy Białowieskiej (tropienie zwierząt z Adamem Wajrakiem) oraz spot wg pomysłu Ignacego Karpowicza dotyczący wielokulturowości.
W zdecydowanej większości za udział naszego województwa w wystawie światowej w Mediolanie zapłacą Polska Organizacja Turystyczna oraz Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Pokryły one kolejno koszty rzędu 300 i 600 tys. zł. Z budżetu regionu wydano 80 tys. zł oraz kolejne 60 tys. zł na produkcję filmów i materiałów promocyjnych.
ewelina.s@bialystokonline.pl