Projekt edukacyjny Interblok stworzyła jedna z krakowskich szkół na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej, przy wsparciu funduszy unijnych. Z województwa podlaskiego do testowania programu zgłosiły się trzy szkoły: Społeczne Gimnazjum nr 8 STO przy ul. Fabrycznej, Społeczne Gimnazjum przy ul. Narewskiej oraz Gimnazjum z Augustowa.
Program zakłada praktyczny sposób nauczania chemii, fizyki, matematyki, geografii i biologii w ramach dodatkowych 90-minutowych zajęć badawczych, tzw. bloków. W trakcie zajęć uczniowie nie tylko samodzielnie przeprowadzają eksperymenty, rozwiązują zadnia problemowe, ale także budują prototypy urządzeń, które pomogą zrozumieć prawa rządzące światem przyrody. Dodatkowo gimnazjaliści będą mogli zaznajomić się z podstawami ekonomii i przedsiębiorczości, gdyż do każdego projektu będą sporządzone analizy opłacalności wykonywanego zadania.
Gimnazjaliści z SG nr 8 przy Fabrycznej uczestniczą w programie od października. Na zajęciach "Jak wyznaczyć kierunek północny?" mieli okazję zbudować kompas wodny i zaobserwować zachowanie igły magnetycznej urządzenia w obecności metalowego przedmiotu oraz magnesu.
- Dokonali pomiarów sali, sporządzili jej plan. By zadanie nie było zbyt proste, rysunek na kartce papieru należało zorientować zgodnie z kierunkami świata - górna krawędź kartki skierowana na północ. Ileż emocji towarzyszyło oszacowywaniu kosztów użytych materiałów, a szczególnie własnej pracy, tzn. rozliczenia tzw. osobogodziny pracy! - opowiada prowadząca zajęcia Mirosława Pypczyńska.
Na innych zajęciach uczniowie przez 60 minut malowali, przecinali, sklejali kartki papieru tworząc wstęgę Mobiusa.
- Zdziwili się, że tak wiele znajduje ona zastosowań, byli oczarowani i zaskoczeni - mówi nauczycielka Agata Baczewska. - Na kolejnych zajęciach gimnazjaliści staną się wirtualnymi inwestorami, poznają metody oszczędzania i inwestowania.
Pieniądze zarobione za rzetelną pracę na zajęciach (10 interdutków za jedne zajęcia- odpowiednik 100 zł) będą mogli inwestować do maja 2012r. na wirtualnej giełdzie, w waluty obce lub na lokatach terminowych - wszystko w oparciu o bieżące kursy i dane.
- Wszystkie zajęcia łączą w sobie wiedzę z kilku przedmiotów, tak aby uczeń zauważył interdyscyplinarność wiedzy - dodaje Ewa Drozdowska, dyrektor SG NR 8.
Interblok realizowany będzie w trzyletnim cyklu. Przez pierwszy rok uczniowie będą eksperymentować według przygotowanych instrukcji. W drugim - sami będą wybierali metodę rozwiązania problemu, natomiast w trzecim - staną się konstruktorami i zbudują prototypy urządzeń zgodne z określonymi normami.
Zdaniem twórców programu, Interblok może przynieść wiele wymiernych korzyści dla całej szkoły. Uczniowie, ucząc się metod eksperymentalnych i naukowych, podniosą swoje kompetencje. To przełoży się na lepsze wyniki egzaminów gimnazjalnych oraz bardziej świadomy wybór profilu liceum. Wzbogacą także swoją wiedzę ekonomiczną, a dzięki platformie internetowej będą mogli wymieniać się doświadczeniami z uczniami w całej Polsce.