Odnowiona al. Piłsudskiego od ronda Lussy do ul. Dąbrowskiego pozostanie dwujezdniowa, z trzema pasami ruchu, ale dodatkowo pojawią się na niej bus-pasy, przeznaczone wyłącznie dla komunikacji miejskiej. Pas autobusowy zaprojektowano również na odcinku ul. Sienkiewicza, pomiędzy Jurowiecką a Piłsudskiego.
W trakcie remontu zostanie całkowicie wymieniona nawierzchnia ulic i sygnalizacja świetlna. Robota znajdzie się również dla mostowców - od nowa mają być zbudowane mosty nad rzeką Białą - zarówno ten na ul. Sienkiewicza, jak i al. Piłsudskiego. Wzdłuż powstaną również ścieżki rowerowe.
Nowe rozwiązania komunikacyjne czekają także pieszych. Projektanci uznali, że na upłynnienie ruchu na jednym z najbardziej obciążonych białostockich skrzyżowań pozytywnie wpłynie przeniesienie przejść dla pieszych pod ziemię. Dwa duże, przywołujące na myśl muszle ze szkła i metalu wejścia staną od strony ul. Warszawskiej, nieco mniejsze będą usytuowane po stronie skrzyżowania bliżej ul. Białówny. Same podziemia mają być nowoczesne i estetyczne - wyłożone szaro-stalowym gresem czy kamieniem, z miejscem na reklamy i drobną działalność komercyjną.
Obok wejść pojawią się też dwie windy, a wzdłuż całej alei - nowe wiaty przystankowe. Ich stylistyka będzie nawiązywać do wejść podziemnych, a najbardziej oblegane przystanki - "Plac Inwalidów" i "Rzeka Biała" będą znacznie powiększone - do 3 równoległych miejsc zatrzymywania się autobusów. Ich budowa będzie wiązała się z wyburzeniem kilku budynków i likwidacją kiosków, m.in. popularnego sklepu Nad Białką.
- W tym roku przystępujemy do pierwszych prac związanych z przebudową al. Piłsudskiego, choć na dobre roboty drogowe rozpoczną się wiosną przyszłego roku - zapowiedział prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski.
Okres realizacji całej inwestycji przewidziano na lata 2011-2013. Będzie ona kosztować blisko 21 mln zł. W tegorocznym budżecie zarezerwowano na ten cel 75 tys. zł.