Oni muszą zapłacić
Poczta Polska SA ma prawo sprawdzić czy korzystamy np. z telewizji i czy płacimy w związku z tym abonament. Osobami, które uchylają się od tego obowiązku zajmuje się urząd skarbowy.
Izba Skarbowa w Białymstoku, biorąc pod uwagę stan na koniec czerwca, ma do załatwienia 5091 tytułów wykonawczych (TW) z zakresu nieopłacania abonamentu przez mieszkańców naszego województwa. Przy czym zdarza się tak, że jedna osoba objęta jest kilkoma takimi tytułami.
Poczta Polska do podlaskich skarbówek przesłała w związku z niezapłaconym abonamentem w 2013 r. prawie 30,5 tys. tytułów wykonawczych, w 2014 – prawie 17,5 tys., w 2015 – 2377, a do końca czerwca tego roku - 1095.
- Zmniejszenie liczby tytułów wykonawczych ma związek m.in. z nowym wzorem tytułu wykonawczego (wielopozycyjnego) od 21 maja 2014 r. Obecnie zadłużenie za wszystkie miesięczne okresy jest objęte jednym TW. Do maja 2014 na jednym TW mogły być najwyżej 4 okresy – wyjaśnia Radosław Hancewicz, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Białymstoku.
Urząd skarbowy, po otrzymaniu od wierzyciela (dyrektora Centrum Obsługi Finansowej Poczty Polskiej SA) tytułu wykonawczego i uznaniu go za zgodny z prawem, nadaje klauzulę o skierowaniu go do egzekucji. Najczęściej dochodzi do egzekucji z wynagrodzenia za pracę, emerytury lub renty czy z rachunków bankowych.
A teraz sprawdzimy...
Warto wiedzieć, że kontroli w naszym miejscu zamieszkania nie mogą dokonywać listonosze. Uprawnieni są do tego pracownicy COF. Przed jej rozpoczęciem pracownicy ci zgłaszają danej osobie cel wizyty oraz okazują aktualne (obowiązujące w danym roku) upoważnienia do przeprowadzania czynności sprawdzających. Przedstawiają też identyfikatory, legitymacje służbowe, a na życzenie kontrolowanego są zobowiązani do pokazania dowodu osobistego.
- Kontrole przeprowadzane są na terenie całej Polski i dotyczą wszystkich użytkowników odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych – informuje nas Biuro Prasowe Poczty Polskiej SA.
Sprawdzający weryfikuje, czy dana osoba posiada sprawny odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny. Następnie upoważniony pracownik powinien sprawdzić dokument zarejestrowania odbiornika lub poprosić o pokazanie dowodów wpłat.
Jeżeli stwierdzone zostanie, że odbiornik RTV nie jest zarejestrowany, wówczas sporządzany jest protokół, który stanowi dokument w dalszym postępowaniu administracyjnym.
dorota.marianska@bialystokonline.pl