Skomplikowana decyzja
Rok trwała procedura wydawania decyzji środowiskowej dla odcinka S19 Ploski - Chlebczyn. Wiązało się to z tym, że trasa, w której skład wchodzi także obwodnica Bielska Podlaskiego, idzie m.in. przez teren Natura 2000. Także przez to ostateczny termin wydania decyzji był przesuwany. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w końcu jednak to zrobił.
Ploski - Chlebczyn to jeden z fragmentów S19, na który w tym roku GDKKiA zapowiedziała ogłoszenie przetargów. Będzie on podzielony na 6 mniejszych fragmentów. Łącznie będzie to 69 km drogi z prawie z ponad 150 km, na które mają w 2020 roku zostać rozpisane przetargi.
O tym, kiedy i jak ten kawałek oraz cała podlaska część Via Carpatii będzie gotowa, trudno jeszcze cokolwiek powiedzieć. Wszystko zależy od tempa przeprowadzania procedur, wyłaniania wykonawców i samych prac, które w dużej mierze zależą także np. od warunków pogodowych.
Zapowiedzi zapowiedziami, ale...
Według zapowiedzi miało to nastąpić w 2025 roku, jednak patrząc na fakt, że wszystko jest na etapie formalności, trudno w to uwierzyć. Rząd podkreśla jednak, że Via Carpatia to priorytetowa inwestycja i zapewnił jej finansowanie w Programie Budowy Dróg Krajowych.
Aktualnie cztery odcinki drogi ekspresowej S19 na Podlasiu mają decyzje środowiskowe:
- Dobrzyniewo - Białystok Zach. (d. Choroszcz), ostateczna od 2016 roku,
- Krynice - Dobrzyniewo, ostateczna od 2016 roku,
- Białystok Zachód - Ploski (nad Narwią), wydana 14 sierpnia 2019 (odwołania trafiły do GDOŚ)
- Ploski - Chlebczyn (rzeka Bug) - od 29 stycznia 2020,
Natomiast jeśli chodzi o fragment S19 między Białymstokiem a Kuźnicą, to na odcinek Kuźnica - Sokółka wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony 7 czerwca ubiegłego roku i obecnie jest rozpatrywany. Na kolejną część S19 - od Sokółki przez Czarną Białostocką - Wasilków - Sochonie aż do Dobrzyniewa przygotowywany jest wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu biegnącego w przybliżeniu po istniejącym szlaku drogi krajowej nr 19.
Docelowo ma ona połączyć ona północ i południe Europy. Na terenie naszego województwa będzie się łączyć z Via Baltiką, którą będzie można dojechać do krajów nadbałtyckich. Natomiast w dół przez województwo lubelskie i podkarpackie będzie się ona ciągnąć przez Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię aż do Grecji.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl