Przekleństwa i patologia jako promocja
"- Gdzie jesteśmy? - Na Podlasiu! - W d... chyba!" - tak brzmi jedna z konwersacji w filmiku przygotowanym przez Marka Kruszela znanego też jako Lord Kruszwil – bardzo popularnego patostreamera, który był już blokowany przez serwis YouTube za promowanie nieodpowiednich treści.
Film obrazuje wyjazd Kruszwila razem z towarzyszącym mu Kamerzystą (pseudonim Łukasza Wawrzyniaka, współpracownika youtubera, w którym obaj zwiedzają województwo podlaskie. "Produkcja" jest okraszona takimi dialogami jak np.: - O co chodzi tu z tym krzyżem przekreślonym? Krzyż powinien być chyba taki normalny? - No nie wiem, no taki design". Mowa o krzyżu, który jest przeprowadzony w Trześciance pod tamtejszą cerkwią.
Inne teksty, które można usłyszeć w filmie: "Mieli być bezdomni, brud, a co jest? Pie... pałac! Jak ja chcę pałac, to idę do siebie na chatę" - mówi Kruszwil, stojąc przed Pałacem Branickich w Białymstoku. - "Bo chciałem zwiedzić Podlasie, zobaczyć tych wszystkich meneli. Ale d... z tego wyszła".
Można by to uznać za kolejny wybryk szukającego poklasku w internecie patostreamera, który jednak cieszy się niebywałymi zasięgami, mając ponad 1,2 mln subskrybentów na swoim koncie na YouTubie, jednak jak podaje portal Waszaturystyka.pl, film ten został sfinansowany ze środków z budżetu Województwa Podlaskiego i miał mieć charakter promocyjny. Usunięty z konta Kruszwila został niedługo po publikacji w maju 2019 roku, ale nadal można go znaleźć w internecie.
Nieodpowiedni nadzór
Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego tłumaczą, że nie zlecali bezpośrednio stworzenia filmu youtuberowi. Powstawanie filmu miał nadzorować jeden z departamentów, którego ówczesny wieloletni wicedyrektor Michał Podbielski niedługo po całej sytuacji został zwolniony.
"Za nadzór nad realizacją materiału przygotowanego przez youtubera odpowiadał Departament Współpracy z Zagranicą i Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego(...). Nawiązana w maju ubiegłego roku pilotażowa współpraca z jednym z popularnych youtuberów nie przyniosła oczekiwanych efektów promocyjnych, dlatego projekt ten nie będzie kontynuowany. Pragnę podkreślić, że urząd nie zleca bezpośrednio youtuberom jakichkolwiek materiałów, jedynie za pośrednictwem firmy reklamowej zleca usługi reklamowe w postaci lokowania województwa podlaskiego na kanałach prowadzonych przez youtuberów. Tak też się stało w przypadku współpracy z firmą Polsat Media. Efekty tej współpracy akceptował bezpośrednio pan Podbielski" – czytamy w oświadczeniu przesłanym przez rzecznik marszałka Artura Kosickiego Izabelę Smaczną-Jórczykowską.
Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego analizują możliwość podjęcia dalszych kroków prawnych w tej sprawie.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl