Wizyta bez wychodzenia z domu
Dzięki e-wizytom w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) każdy może teraz łatwo i wygodnie załatwić wiele spraw, nie wychodząc nawet z domu. Usługa e-wizyty umożliwia konsultację z pracownikiem ZUS-u i obsługę różnych spraw związanych z emeryturami, rentami, zasiłkami, potwierdzeniem profilu PUE, świadczeniami rodzinnymi oraz prowadzeniem firmy.
Z e-wizyty mogą również skorzystać osoby z polskim i zagranicznym stażem pracy, które chcą uzyskać informacje na temat emerytur i rent międzynarodowych. Usługa dostępna jest też w języku migowym. Mogą z niej również skorzystać osoby z niepełnosprawnością słuchu, a także niewidzące i niedowidzące. ZUS pomyślał także o osobach starszych i takich, które wymagają szczególnej opieki. Mogą one skorzystać z konsultacji online w obecności członka rodziny, opiekuna faktycznego lub prawnego.
- W województwie podlaskim od początku roku na 4,2 tys. umówionych e-wizyt, 3 tys. osób skorzystało z rozmowy wideo z ekspertami ZUS. 575 osób, które zrezygnowały z takiej formy kontaktu pamiętało by swoją wizytę anulować, ale niestety aż 708 klientów tej formalności nie dopełniło i w konsekwencji nikt nie skorzystał z e-wizyty - informuje Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie podlaskim.
Na 3 tys. e-wizyt, które odbyły się w regionie w tym roku, najwięcej dotyczyło spraw związanych m.in. z ubezpieczeniami, składkami, a także emeryturami i rentami.
Jak umówić e-wizytę?
Aby skorzystać z e-wizyty, nie trzeba instalować żadnych aplikacji. Wystarczy mieć dostęp do internetu i sprzęt wyposażony w kamerkę i mikrofon np. smartfon, tablet czy komputer.
- Jeśli chcemy zarezerwować wirtualną wizytę, należy wejść na stronę internetową ZUS, odszukać zakładkę e-wizyta i kliknąć link "Umów się na e-wizytę". Następnie wybieramy temat rozmowy i dogodny dla siebie dzień i godzinę. Podczas rezerwacji podajemy swoje dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, kod pocztowy miejsca zamieszkania lub siedziby firmy – wyjaśnia rzeczniczka.
Dzień przed spotkaniem klient otrzyma mail z przypomnieniem o e-wizycie. W wybranym dniu i godzinie e-wizyty należy otworzyć link otrzymany w mailu, aby połączyć się z pracownikiem ZUS. Jeśli podczas rejestracji klient wskazał numer telefonu, to w dniu e-wizyty godzinę przed spotkaniem, otrzyma sms z przypomnieniem o zarezerwowanej wideorozmowie.
Jeśli podczas konsultacji rozmówca będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty. Od piątku 14 lipca może posłużyć się również dokumentem w aplikacji mObywatel.
ZUS przypomina, że w każdej chwili można odwołać umówioną wizytę. Wystarczy kliknąć link "Zrezygnuj z e-wizyty", który znajduje się w wiadomości potwierdzającej rejestrację. Dzięki temu na taką rozmowę będzie mógł umówić się ktoś inny, kto potrzebuje informacji czy porady eksperta ZUS.
malwina.witkowska@bialystokonline.pl