Przy skrzyżowaniu ul. Świerkowej i Zwierzynieckiej w Białymstoku otwarto Miejsce Obsługi Rowerzystów i pierwszy podlaski odcinek szlaku Gren Velo. Po przecięciu wstęgi pętlą na terenie miasta przejechał rajd rowerowy. Wzięło w nim udział kilkaset osób. Otwarciu towarzyszył też występ Krystiana Herby - rekordzisty Guinnessa, wielokrotnego medalisty Mistrzostw Polski w trialu rowerowym, który organizował pokazy i konkursy.
Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo to najbardziej spektakularny projekt rowerowy, jaki do tej pory zrealizowano. Ma blisko 2000 km długości, a już pod koniec 2015 r. będzie najdłuższą trasą rowerową w Polsce. Przebiega przez 5 województw: warmińsko-mazurskie (420 km), podlaskie (600 km), lubelskie (351 km), podkarpackie (428 km) i świętokrzyskie (190 km).
- Jesteśmy liderem, jeśli chodzi o długość tras. To ponad 600 kilometrów przepięknych dróg, właściwie rowerowej przygody - komentuje Anna Naszkiewicz z zarządu województwa podlaskiego.
Obecnie gotowych jest około 200 km trasy w naszym województwie. Całość ma być gotowa do końca roku.
- Mamy w Białymstoku 100 km ścieżek rowerowych. Szlak stanowi ich uzupełnienie - mówi zastępca prezydenta Białegostoku Rafał Rudnicki.
Około 300 km trasy stanowić będą nowe i przebudowane drogi rowerowe oraz ciągi pieszo-rowerowe, a blisko 150 km to wyremontowane drogi gruntowe. Powstanie lub wyremontowanych zostanie ponad 30 mostów i kładek, przebudowie ulegnie ponad 20 kluczowych skrzyżowań. Na trasie wybudowanych zostanie 230 MOR-ów, czyli Miejsc Obsługi Rowerzystów, wyposażonych w stojaki, wiaty i ławki oraz kosze na śmieci i tablice informacyjne. Na turystów czeka też ponad 200 rekomendowanych obiektów (noclegowych, gastronomicznych, usługowych) świadczących usługi dedykowane rowerzystom.
- Trasa w województwie podlaskim jest przeprowadzona najlepiej, biegnie przez wszystkie atrakcje - ocenia Małgorzata Grzywna ze Świętokrzyskiej Organizacji Turystycznej, która promuje cały Szlak.
Grzywna podkreśla też, że na całej trasie jest 5 parków narodowych, 17 parków krajobrazowych i 400 zabytków.
Budowa szlaku Gren Velo kosztuje 270 mln zł, w tym 40 mln zł to pieniądze zainwestowane w Podlaskiem. Większość pokryły fundusze unijne.
ewelina.s@bialystokonline.pl