30 kwietnia 2019 r. to ostatni dzień na złożenie do urzędu skarbowego rocznego rozliczenia PIT za 2018 r. Można to zrobić, korzystając z usługi "Twój e-PIT" lub w inny sposób, np. przez e-Deklaracje lub papierowo. Wszelkie informacje dotyczące rozliczenia można znaleźć na stronie podatki.gov.pl, w urzędach skarbowych oraz uzyskać, dzwoniąc na infolinię Krajowej Informacji Skarbowej.
Bez stresu, przynajmniej dla niektórych
Od 2019 r. podatnicy, którzy rozliczają się na formularzach PIT- 37 i PIT-38 nie muszą stresować się, że nie zdążą z rozliczeniem PIT. Administracja skarbowa automatycznie przygotowała dla nich deklarację PIT w ramach nowej usługi "Twój e-PIT". Podatnik - na stronie www.podatki.gov.pl - może sprawdzić lub zmienić swoje rozliczenie. Jeśli nie skorzysta z usługi i nie wyśle zeznania w usłudze "Twój e-PIT", ani nie rozliczy się w żaden inny sposób, wówczas po 30 kwietnia przygotowane dla niego zeznanie zostanie automatycznie uznane za złożone. Znajdzie się w sekcji "Złożone dokumenty". W takiej sytuacji podatnik nadal ma mieć jednak dostęp do usługi, gdzie po zalogowaniu będzie mógł np. zobaczyć swojego PIT-a, a w razie potrzeby złożyć korektę.
Warto jednak sprawdzić przygotowane rozliczenie wcześniej, np. by dowiedzieć się o kwocie nadpłaty lub podatku do zapłaty. Można również zweryfikować lub uzupełnić zeznanie, m.in. gdy chcemy skorzystać z dodatkowych odliczeń i ulg podatkowych, zmienić adresata 1 proc. podatku lub przekazać go po raz pierwszy.
Jeśli z automatycznie zaakceptowanego zeznania podatkowego będzie wynikać niedopłata podatku – to podatnik do 31 maja otrzyma o tym informację z urzędu skarbowego. Będzie mieć 7 dni od dnia jej doręczenia, aby wpłacić kwotę niedopłaty na konto urzędu skarbowego. Jeśli zaś z zeznania będzie wynikać nadpłata podatku, to skrócony dla elektronicznych zeznań termin do zwrotu, wynoszący maksymalnie 45 dni, będzie liczony od 1 maja.
Na wstępnie przygotowane rozliczenie w ramach usługi "Twój e-PIT" podatnicy rozliczający się na innych formularzach (np. PIT-36, PIT-36L czy PIT-28) mogą liczyć już do przyszłego roku. W tym roku wybierają zaś popularne e-Deklaracje lub rozliczenie się papierowo.
Wsparcie telefoniczne, e-mailowe i na czacie
Jeśli podatnik szuka innej formy kontaktu, może też porozmawiać z konsultantem przez telefon lub czat czy zadać pytanie e-mailem:
1) infolinia - konsultanci KIS są dostępni od poniedziałku do piątku w godz. 7.00-18.00 pod numerami tel.: 801 055 055 (dla połączeń z telefonów stacjonarnych), 22 330 03 30 (dla połączeń z telefonów komórkowych), +48 22 330 03 30 (dla połączeń z zagranicy),
2) e-mail:
- pomoc przy usłudze "Twój e-PIT" - pytania dotyczące usługi "Twój e-PIT" można przesyłać na adres e-mail: info.epit@mf.gov.pl,
- pomoc techniczna Portalu Podatkowego - pomoc w sprawie problemów technicznych przy obsłudze systemu e-Deklaracje pod adresem e-mail: info.e-deklaracje@mf.gov.pl,
- pomoc konsultanta KIS – pytania można przesyłać, wypełniając formularz na Portalu Podatkowym,
3) czat z konsultantem KIS - dostępny od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00. Rozmowa odbywa się z wykorzystaniem specjalnego formularza online.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl