Wykład "Nowosielski. Ikony. Podlasie. Kanon - czy zawsze oczywisty?" wygłosi w sobotę Ewa Zalewska z Muzeum Ikon w Supraślu. Z kolei monodram Jerzego Łazewskiego "Siedem nieb patriarchy Henocha" powstał w oparciu o Słowiańską Księgę Henocha - tekst apokryficzny Biblii Hebrajskiej i Starego Testamentu.
Monodram jest opowieścią o podróży biblijnego patriarchy do siódmego nieba. Apokryf ten to żydowski tekst początków naszej ery, czasu życia i działalności Jezusa, zachowany jednak tylko w słowiańskim przekładzie z X w. i bardzo ważny dla Kościoła Wschodniego, szczególnie jego ikonologii. Wizyjny, pełny fascynujących opisów tekst okazał się też znakomitym materiałem dramatycznym. Opowieść o Henochu jest pretekstem do głębszej refleksji nad najważniejszymi problemami moralnymi.
Jerzy Łazewski, obok twórczości teatralnej, zajmuje się również rzeźbą i ceramiką. Aktor prezentuje własnoręcznie wykonane ikony ceramiczne, które stanowią główny element scenograficzny monodramu.
Wydarzenia rozpoczną się o godz. 17.00. Wstęp jest bezpłatny na podstawie wcześniejszej rezerwacji telefonicznej. Liczba miejsc jest ograniczona.
Wystawa w Muzeum Ikon jest specjalnie przygotowaną prezentacją prac prof. Jerzego Nowosielskiego, twórczości będącej częścią niezwykłego zjawiska współczesnej sztuki sakralnej opartej na bizantyńskich wzorcach, a tworzonej w czasach trudnych dla tożsamości religijnej Polaków.
Wśród nich znalazły się dzieła związane z Podlasiem, takie jak "Szafirowy ikonostas" (1966), pierwotnie przeznaczony do cerkwi w Orzeszkowie oraz przedstawienie "Ostatniej Wieczerzy", a także "Deesis" z 1982 r., które miały zająć miejsce w ikonostasie cerkwi w Klejnikach, do czego jednak nigdy nie doszło. Ikony zostały wypożyczone z parafii prawosławnej pw. Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny w Krakowie.
Zobacz też: Ikony Jerzego Nowosielskiego
anna.d@bialystokonline.pl