Festiwal prezentujący kulturę pogranicza to jedno z najważniejszych wydarzeń artystycznych, organizowanych przez Teatr Dramatyczny. Każda z edycji „Kierunku Wschód” to kontynuacja kontaktów teatru z najważniejszymi scenami wschodnich sąsiadów, upowszechniania ich twórczości oraz okazja do współpracy.
Siedem dni, dziewięć przedstawień, zajęte wszystkie miejsca na widowni i siedem teatrów nawiązujących swoimi spektaklami do ważnych i ciekawych tematów. Repertuar ósmej edycji festiwalu „Kierunek Wschód” skradł serca białostockiej publiczności. Widzowie mogli oglądać przedstawienia w Kinie Ton oraz w Uniwersyteckim Centrum Kultury. Wstęp na wszystkie wydarzenia był bezpłatny.
– Ósma edycja festiwalu „Kierunek Wschód” była wyjątkowa. Poziom artystyczny tegorocznego przeglądu był wysoki, a repertuar różnorodny. Pozytywne opinie naszych widzów utwierdzają nas w przekonaniu, że jest to ważne i potrzebne wydarzenie, które jest źródłem wielu poruszających przeżyć – zauważył Piotr Półtorak, Dyrektor Teatru Dramatycznego.
Teatralne spotkania zainaugurował Lit Moon Theatre Company ze Stanów Zjednoczonych – klasyką literatury – spektaklem „Wujaszek Wania” w reżyserii Johna Blondella. Była to współczesna opowieść o poszukiwaniu sensu życia i miłości. Reżyser skupił się na psychologicznych aspektach postaci, ukazując ich złożoność i wewnętrzne rozterki.
Na scenie Kina Ton wystąpili gospodarze wydarzenia ze spektaklem „Skąpiec” w reżyserii Tomasza Mana. Komedia Moliera o nadmiernej miłości do pieniędzy wzbudziła duże zainteresowanie widzów. „Hotel Renaissance” to propozycja od Alytaus Miesto Teatras z Litwy. Spektakl wyreżyserowany przez Matteo Spiazzi – aktora i reżysera, który współpracuje m.in. z teatrami z Włoch, Słowenii, Estonii czy Austrii. Wyjątkowość litewskiej sztuki przejawiała się w braku słów na scenie i wykorzystaniu masek, w których występowali aktorzy.
W Uniwersyteckim Centrum Kultury wystąpili aktorzy z Movement Theatre z Gruzji, którzy oczarowali festiwalową publiczność swoim występem, dostarczając niezwykłych emocji. Wyrazili je poprzez ruch, mimikę i taniec. Artyści ważne tematy z dzieła Shakespeare’a jakim jest „Hamlet”, przekazali bez słów, sprawiając, że widzowie mogli być częścią historii i opowieści, którą wykreowali gruzińscy aktorzy.
Ważnym wydarzeniem podczas tegorocznej edycji festiwalu była premiera sztuki „Dokąd zmierzasz, wilku?” w reżyserii Moniki Dobrowlańskiej na podstawie książki Ewy Wieżnawiec. Spektakl podejmuje ważny i aktualny temat, ponieważ zestawia dwa pokolenia – babci i wnuczki – i ich głosy zlewają się w jeden głos, który mówi o tym, jak ważna jest rola kobiet.
Kolejną ciekawą propozycją, która pojawiła się w festiwalowym repertuarze, był spektakl „Hamlet – dzień morderstw” w wykonaniu NU Naroden Teatar Bitola z Macedonii Północnej. Sztuka inspirowana dziełem Shakespeare’a wykorzystała grę na słynnej sytuacji Hamleta: sytuacji, w której każdy wybór prowadzi tylko do śmierci – moralnej, duchowej, fizycznej.
Ósmą edycję festiwalu „Kierunek Wschód” zakończył spektakl „Café 1933” w reżyserii Anny Turlo w wykonaniu Městská Divadla Pražská z Czech. Spektakl w języku czeskim z ukraińskim akcentem poruszył ważny temat Wielkiego Głodu na Ukrainie.
– Dziękujemy za piękne przedstawienia. Wielkie przeżycia, wielkie refleksje. Oczekujemy na równie piękne spotkania w przyszłym roku i czekamy na nie z utęsknieniem – spuentowała po ostatnim spektaklu uczestniczka festiwalu „Kierunek Wschód VIII”.
Portal BiałystokOnline patronował temu wydarzeniu.
24@bialystokonline.pl