Trasa Suwałki – Budzisko ma teraz standard drogi ekspresowej – po dwie jezdnie w każdą stronę. Powstały na niej dwa węzły komunikacyjne: Suwałki Północ i Szypliszki oraz dwie pary miejsc obsługi podróżnych, tzw. MOP-ów: Żubryn i Budzisko. W ramach inwestycji przebudowano drogi lokalne i wojewódzkie. Powstały 34 obiekty inżynieryjne, m.in. przejścia dla zwierząt, estakady i wiadukty.
– W przyszłym roku będą kolejne odcinki w okolicach Ełku i Ostrowi Mazowieckiej, a do 2024 r. pozostaje nam obwodnica Łomży – zapowiedział obecny na otwarciu inwestycji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Via Baltica po polskiej stronie kończy się na terenie dawnego przejścia granicznego z Litwą w Budzisku. Jednak niedawno ruszyły prace drogowe po stronie litewskiej, w kierunku Marianpola. Plany są takie, by do końca 2024 r. można było swobodnie przejechać tą trasą od granicy do Kowna.
Podczas otwarcia inwestycji, kilkukrotnie podkreślano, że to bardzo potrzebny szlak, zwłaszcza w obecnej sytuacji geopolitycznej.
– To jest niezwykle ważna trasa nie tylko dla regionu, ale dla całego kraju i dla Europy – mówił wicemarszałek województwa podlaskiego odpowiadający za infrastrukturę Marek Olbryś. – Ale dla nas, dla województwa podlaskiego, ma znaczenie szczególne, bo tego typu inwestycje zawsze pobudzają rozwój gospodarczy poprzez większą dostępność komunikacyjną. Nowoczesna droga ekspresowa to też komfort podróżujących i większe bezpieczeństwo.
Koszt budowy odcinka Suwałki – Budzisko to łącznie 1,4 mld zł. Budowa całej inwestycji jest współfinansowana ze środków europejskich.
Via Baltica to szlak wiodący jako droga ekspresowa z Warszawy przez Litwę, Łotwę do Tallina w Estonii. Po polskiej stronie jest już gotowy jej prawie 170-kilometrowy odcinek (polski fragment liczyć ma 220 km). Całość ma być gotowa w 2025 r.
ewelina.s@bialystokonline.pl