Niemal 30 mln zł kosztowało piętnaście przegubowych 18-metrowych i trzy krótsze 12-metrowe mercedesy. Chodzi oczywiście o nowe, niskoemisyjne i niskopodłogowe autobusy z silnikami spełniającymi normy emisji spalin Euro VI. Ponadto kupiono dwa kolejne marki volvo o napędzie hybrydowym. Ich koszt to z kolei ponad 3,6 mln zł.
Zakupy te zrealizowano w ramach unijnego projektu pn. "Poprawa dostępności centrum Białegostoku dla komunikacji miejskiej", który przewiduje także zakup biletomatów (24 stacjonarne na przystankach i 255 mobilnych, zamontowanych w autobusach).
- To kolejny etap prowadzonych przez nas od kilku lat inwestycji, tworzących sprawny system komunikacji miejskiej - mówi Zbigniew Nikitorowicz, zastępca prezydenta Białegostoku. - Istotną kwestią jest zapewnienie odpowiedniej jakości życia mieszkańców poprzez zadbanie o czyste powietrze. Niskoemisyjne, nowoczesne autobusy mają na to duży wpływ.
To nie koniec zakupów transportowych. Kolejne, nowe autobusy komunikacji miejskiej pojawią się na ulicach Białegostoku w październiku przyszłego roku. Umowa na dostawę 22 pojazdów została podpisana z firmą Solaris Bus & Coach S.A. Te oczywiście też będą spełniały najostrzejsze normy emisji spalin. Inwestycja będzie kosztowała ponad 34 mln zł i zostanie zrealizowana w ramach projektu "Rozwój infrastruktury transportu miejskiego w Białymstoku" z unijnego programu Polska Wschodnia na lata 2014-2020.
Miasto przygotowało w sumie cztery projekty dotyczące transportu miejskiego. Tabor będzie współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Dzięki temu na ulice Białegostoku do roku 2021 wyjadą w sumie co najmniej 72 najnowocześniejsze autobusy. Przybliżony łączny koszt zakupu to ok. 120 mln zł netto.
Trzeba pamiętać także o tym, że zgodnie z Ustawą o elektromobilności, do 2021 roku 5% taboru mają stanowić pojazdy bezemisyjne. W Białymstoku niedawno były prowadzone testy, podczas których całkowicie elektryczny autobus woził pasażerów na wyznaczonej trasie. Ten eksperyment ma pomóc w przygotowaniu w specyfikacji warunków zamówienia, gdy miasto zabierze się do kupna elektrycznych autobusów.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl