Okolice linii kolejowej Warszawa - Białystok zmieniają swoje oblicze. Pojawił się nowy tunel pod torami, a teraz jeszcze nowy wiadukt nad torami. Bezkolizyjne skrzyżowania znacząco wpłyną na poprawę bezpieczeństwa przejazdu, ale też usprawnią komunikację w miejscowościach.
Fot: Tomasz Łotowski/PKP PLK S.A.
Kilka dni temu pisaliśmy o otwarciu nowego tunelu pod torami, a dokładniej pod linią kolejową Warszawa - Białystok: Nowy tunel pod torami już otwarty. Kto skorzysta?. Natomiast dzisiaj mamy kolejną dobrą wiadomość, ponieważ PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły budowę wiaduktu nad torami (na tej samej trasie), w sąsiedztwie przystanku Łapy Osse i dawnego osiedla kolejowego o tej samej nazwie.
Bezkolizyjne skrzyżowanie umożliwia bezpieczny i wygodny przejazd na drugą stronę torów, a kierowcy nie będą już musieli czekać przed zamkniętymi rogatkami przejazdu kolejowo-drogowego. Dzięki temu możliwa jest szybsza komunikacja pomiędzy dwiema częściami miasta.
– Łapy to jedna z najważniejszych stacji na podlaskim odcinku międzynarodowej linii Rail Baltica. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A wprowadza nową jakość nie tylko na torach, ale także w samym mieście. Budując kolej, usprawniamy jednocześnie ruch samochodowy, co stwarza lepsze warunki komunikacji i sprzyja bezpieczeństwu – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Wiadukt nad torami ma:
- 26 metrów długości,
- jezdnię o szerokości 7 metrów,
- po jednym pasie w każdą stronę.
Piesi korzystają z chodnika, a dla rowerzystów przygotowano ścieżkę rowerową. Zbudowano też drogi dojazdowe i przebudowano sąsiadujące ulice na łącznej długości 1,2 km. Bezkolizyjne skrzyżowanie połączyło ulice Warszawską, Surażską i Leśną.
– Oddajemy do użytku pierwsze nowe, dwupoziomowe skrzyżowanie w Łapach. Kolejne budowy są w trakcie realizacji i sukcesywnie będziemy udostępniać następne obiekty. Modernizacja stacji Łapy to także perspektywa szybszych i wygodniejszych podróży oraz rozwoju gospodarczego miasta – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W sąsiedztwie wiaduktu zaawansowane są prace przy modernizacji przystanku kolejowego Łapy Osse. Podróżni korzystają już z nowego peronu, drugi powstaje po przeciwnej stronie torów. Udogodnieniem dla okolicznych mieszkańców będzie też przejście podziemne, budowane w miejscu dawnego przejazdu, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Ma mieć 14 metrów długości i zapewnić wygodny oraz bezpieczny dostęp do obu peronów, a także komunikację pod linią kolejową.
Na potrzeby podróżnych dojeżdżających do przystanku samochodami przewidziano parking na 22 miejsca. Łączny koszt budowy wiaduktu, tunelu i parkingu to 32 mln złotych.
Łapy zyskują dzięki Rail Baltica
Inwestycja PLK SA w Łapach obejmuje szeroki zakres prac. Przebudowywana jest stacja kolejowa, w tym tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zbudowanych zostanie łącznie 10 km nowych torów oraz 40 rozjazdów. Modernizacja zapewni lepsze warunki podróży – na stacji powstają dwa wyspowe perony. Cztery krawędzie peronowe, dwie o długości 400 metrów oraz dwie o długości 200 metrów, umożliwią sprawne przyjmowanie składów regionalnych i dalekobieżnych.
Przeczytaj więcej: Most kolejowy w Uhowie gotowy! Pociągi wracają na tory
Poza gotowym wiaduktem w Łapach Osse mieszkańcy zyskają dodatkowe bezpieczne przeprawy przez tory i dogodniejsze warunki komunikacji w mieście. W miejscu dotychczasowego przejazdu kolejowo-drogowego w ulicy ppłk. Nilskiego-Łapińskiego na zaawansowanym etapie jest budowa wiaduktu kolejowego oraz przebudowa układu sąsiednich ulic. Dzięki przyjętym rozwiązaniom ruch samochodów w tym miejscu prowadzony będzie pod torami. W mieście budowane są także trzy tunele dla pieszych i rowerzystów. Pierwszy, w miejscu dotychczasowej kładki na stacji, zapewni dostęp do peronów i bezpieczne przejście przez teren kolejowy. Drugi tunel umożliwi dodatkowe wejście na perony od strony centrum miasta. Trzecie przejście podziemne zastąpi kładkę łączącą ul. Długą i Sikorskiego.
Przeczytaj więcej: Kładka nad torami zamknięta - do czasu wybudowania przejścia podziemnego
Łącznie na podlaskim odcinku linii Rail Baltica Czyżew – Białystok powstanie 25 dwupoziomowych skrzyżowań – wiaduktów i tuneli. Po oddaniu do użytku wiaduktu w Łapach Osse w budowie pozostaje 16 obiektów, z których większość będzie gotowa do końca tego roku.
Przypominamy również, że do 2026 roku w Łapach ma powstać nowoczesny dworzec. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Udało się! Po wielu latach Łapy będą miały nowy dworzec.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl
ewa.reducha@bialystokonline.pl
Przeczytaj także