Średnio 12 lat i 163 tys. przejechanych kilometrów mają na liczniku pojazdy poruszające się po stolicy Polski. To zdecydowanie najlepszy wynik w całym kraju. Na drugim biegunie znajduje się Szczecin, gdzie kierowcy jeżdżą autami ze średnim wiekiem 14 lat, a tamtejsze samochody mają przejechanych aż 212 tys. kilometrów.
Jeżeli jesteś mieszkańcem Białegostoku i chcesz w tej chwili ponaśmiewać się ze szczecinian, to niestety nie jest to dobry pomysł. W stworzonym przez mfind.pl zestawieniu stolica Podlasia wcale nie wypada dużo lepiej. Choć pod względem przejechanym kilometrów auta w Białymstoku prezentują się znośnie (w porównaniu do Szczecina), to już średni wiek pojazdów wygląda identycznie jak w mieście z północno-zachodniej części Polski.
Statystyczne auto, które porusza się po białostockich drogach, wyjechało z fabryki w 2003 r. Jest to wynik, który zalicza się do najsłabszej grupy, jeżeli chodzi o wiek samochodów w Polsce.
1. grupa (średni rok produkcji aut – 2005)
- Warszawa
2. grupa (średni rok produkcji aut – 2004)
- Kraków, Katowice, Kielce, Poznań, Gdańsk
3. grupa (średni rok produkcji aut – 2003)
- Białystok, Olsztyn, Łódź, Lublin, Szczecin, Toruń, Bydgoszcz, Opole, Rzeszów, Wrocław, Zielona Góra, Gorzów Wlkp.
Pozytywów szukać można w tym, że nasze miasto wyprzedza tylko 6 punktów na mapie kraju. Niestety w kolejnej klasyfikacji takich ośrodków jest już zdecydowanie więcej. Mowa tu o średnim przebiegu pojazdów. W Białymstoku oscyluje on na poziomie 187 tys. kilometrów, co daje 12. miejsce w rankingu stworzonym z 18 największych polskich miast.
Średni przebieg aut w Polsce:
1. Warszawa – 163 000 km
2. Poznań – 173 000 km
. Kraków – 173 000 km
4. Katowice – 174 000 km
. Rzeszów – 174 000 km
6. Bydgoszcz – 175 000 km
7. Wrocław – 178 000 km
8. Łódź – 181 000 km
9. Kielce – 182 000 km
. Toruń – 182 000 km
11. Opole – 186 000 km
12. Białystok – 187 000 km
. Gdańsk – 187 000 km
14. Zielona Góra – 188 000 km
15. Olsztyn – 189 000 km
16. Lublin 195 000 km
17. Gorzów Wlkp. – 197 000 km
18. Szczecin – 212 000 km
Badania zostały przeprowadzone na podstawie danych ujawnianych przez kierowców przy zakupie polisy OC. Oznacza to, że średni przebieg samochodów w poszczególnych miastach tak naprawdę jest jeszcze wyższy, gdyż właściciele pojazdów często nie zdają sobie sprawy z prawdziwego stanu swojego licznika, który przed zakupem auta mógł zostać zaniżony.
rafal.zuk@bialystokonline.pl