Obecnie podstawowym miejscem sprzedaży sprzedaży biletów na pociąg jest tradycyjna dworcowa kasa, w której można kupić bilety na połączenia wszystkich przewoźników kolejowych. Sama spółka Polregio uruchamia ok. 150 kas, których kosztochłonność w niektórych przypadkach przekracza nawet 50%. Czynne są one średnio 12 godzin dziennie, ale już na mniejszych dworcach jedynie 7 godzin. By uzupełnić dostępność zakupu biletów na dworcach, przygotowano nowe narzędzie sprzedażowe. Będzie ono posiadało cechy kasy biletowej, dostępne będzie w godzinach uruchamianych pociągów przez Polregio, a jego kosztochłonność będzie jednocyfrowa.
- Zainspirował nas tradycyjny biletomat. Gdyby połączyć jego funkcje z funkcjonalnością tradycyjnej kasy biletowej moglibyśmy uzyskać narzędzie, które będzie posiadało oczekiwane funkcjonalności – i tak narodził się pomysł videomatu z funkcją e-kasjera - mówi Adam Pawlik, członek zarządu, dyrektor Handlowy POLREGIO S.A.
E-kasjer to osoba zlokalizowana w call center, która pomoże klientowi zakupić bilet kolejowy. Wystarczy, że pasażer przyciśnie odpowiedni przycisk na ekranie lub na obudowie videomatu i połączy się z call center. W kolejnym kroku e-kasjer wybierze zgodnie z oczekiwaniami klienta ofertę, a klientowi pozostanie jedynie zbliżenie karty płatniczej do czytnika i odebranie biletu. Dodatkowym atutem takiego rozwiązania jest dostępność usługi w każdym videomacie, niezależnie od jego lokalizacji.
- Funkcja e-kasjera będzie dostępna w godzinach od 6:00 do 22:00, czyli aż 16 godzin. Zakładamy, że ta dodatkowa funkcjonalność będzie stanowiła zachętę do zakupu biletu dla osób, które do tej pory nie były przekonane do korzystania z usług tradycyjnego biletomatu. Postanowiliśmy, że zrealizujemy ten pomysł w formie projektu pilotażowego, dla pasażerów 10 większych i mniejszych dworców w Polsce. Wśród nich znajduje się dworzec kolejowy w Białymstoku – dodaje Adam Pawlik.
Pierwsze videomaty w ramach pilotażu obsługują pasażerów w: Białymstoku, Jarosławiu, Krakowie, Łodzi, Opolu, Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie, Świnoujściu i Zielonej Górze. W nadchodzących tygodniach firma Polregio zaplanowała kampanię reklamową pod hasłem "Do kolejki bez kolejki" oraz szereg eventów na dworcach, zachęcających do skorzystania z videomatów.
Videomat w Białymstoku znajduje się na dworcu przy ul. Kolejowej 11.
Videomaty są efektem wielomiesięcznej współpracy między firmami Polregio, Netią i Avista.
ewelina.s@bialystokonline.pl