Od lutego 2020 r. Narodowy Fundusz Zdrowia wysyła wiadomości, które przypominają o wizytach pierwszorazowych z 40 świadczeń m.in.: kardiologii, ortopedii, operacji jaskry, endoprotezoplastyki, gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej czy rezonansu magnetycznego.
Pacjent może spodziewać się SMS-a 4 dni przed umówioną wizytą, bądź badaniem. Wystarczy, że pacjent podczas rejestracji w poradni poda poprawnie swój numer telefonu komórkowego.
- Pacjent otrzymuje krótką wiadomość zawierającą informację o rodzaju świadczenia, terminie wizyty, i co ważne, także numer telefonu, pod który może zadzwonić, aby odwołać wizytę. Jeżeli pacjent nie może pojawić się na zaplanowanej wizycie i odwoła ją odpowiednio wcześniej, przychodnia ma czas przyjąć innego pacjenta na jego miejsce. Takie rozwiązanie pozwala zmniejszyć skalę nieodwołanych wizyt, których w województwie podlaskim w 2023 r. było blisko 56 tysięcy. – mówi Maciej Bogdan Olesiński Dyrektor Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.
Treść wiadomości, którą pacjent może dostać, brzmi: "Przypominamy o badaniu MR wyznaczonym na <data>. W razie odwołania wizyty prosimy o kontakt pod numerem <telefon>".
Jak wiadomo, kolejki do lekarzy w naszym kraju są dość spore, a okazuje się, że jest też duża skala nieodwołanych wizyt. Pacjenci blokują kolejkę, nie stawiają się na badaniu, a przecież mógłby z nich skorzystać ktoś inny. W całym kraju w 2023 r. takich nieodwołanych wizyt było prawie 1,3 miliona.
– W województwie podlaskim najwięcej, bo ponad 16 tys., przypadków nieodwołanych wizyt dotyczy świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, ponad 15 tys. z kardiologii, ponad 8 tys. z endokrynologii, blisko 6,5 tys. z fizjoterapii ambulatoryjnej, a prawie 4 tys. z onkologii. – dodaje Maciej Bogdan Olesiński.
Warto pamiętać o odwoływaniu wizyt, by ktoś inny mógł skorzystać
Eksperci apelują, by informować lekarza zawsze, kiedy wiemy, że nie będziemy mogli stawić się na umówione badanie. Nieodwołana wizyta to nic innego, jak stracony termin dla innego pacjenta. Gdyby nieobecność została zgłoszona z wyprzedzeniem, inna osoba może skorzystać z pomocy lekarskiej.
- Do Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ docierają sygnały od pacjentów, że nie zawsze mogą dodzwonić się do placówki medycznej, aby odwołać wizytę. Warto jednak podkreślić, że wraz ze świadczeniem usług zdrowotnych, placówka medyczna powinna zagwarantować pacjentom możliwość realnego kontaktu, w tym odwołania wizyty, na co zwraca uwagę również Rzecznik Praw Pacjenta - informuje Beata Leszczyńska, rzeczniczka prasowa Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
Narodowy Fundusz Zdrowia bierze udział w kampanii edukacyjnej „Odwołuję, nie blokuję”. Akcja zwraca uwagę na problem niestawiania się pacjentów na umówionych wizytach lekarskich, bez wcześniejszego odwołania. Kampania trwa od 2022 r. W jej ramach działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne.
24@bialystokonline.pl