Planowana przez PKP PLK kolejowa obwodnica Białegostoku ma umożliwić swobodny przejazd pociągów bez potrzeby zmiany lokomotywy między liniami kolejowymi Białystok – Kuźnica (LK6) i Białystok – Ełk (LK38). W założeniu będzie ona obsługiwać ruch towarowy oraz wzmocni komunikację zbiorową w obrębie aglomeracji miejskiej Białegostoku. Stąd PKP PLK proponowało warianty położone blisko miasta, tak aby łączyły one miejscowości, które są dziś de facto przedmieściami Białegostoku.
Podczas trwających już wiele miesięcy konsultacji, PKP ostatecznie wysunęły 3 opcje przebiegu obwodnicy:
Korytarz 13 - Białystok Bacieczki - Białystok Północny (nowa stacja);
Korytarz 6 - Dobrzyniewo Duże - Dobrzyniewo Fabryczne (nowa stacja) - Nowe Aleksandrowo (nowa stacja) - Leńce (nowa stacja) - Sochonie (nowa stacja);
Korytarz 8 - Dobrzyniewo Duże - Dobrzyniewo Fabryczne (nowa stacja) - Nowe Aleksandrowo (nowa stacja) - Leńce (nowa stacja) - Wólka Poduchowna (nowa stacja).
Po spotkaniach w poszczególnych gminach pojawiły się 2 kolejne warianty:
Korytarz 11 - przez Kozińce i Kulikówkę;
Korytarz 12 - przez Knyszyn Zamek, Poniklicę i Kopisk.
Warianty 11 i 12 nie były propozycjami PKP. Zostały zgłoszone przez mieszkańców gminy Dobrzyniewo Duże (wariant 11) i burmistrza Wasilkowa (wariant 12). Są one dużo dłuższe niż te wskazywane przez inwestora, przebiegają tylko przez niewielkie wsie i przecinają Puszczę Knyszyńską.
"Szczególnie kontrowersyjny jest wariant 11, który przebiega już poza gminą Dobrzyniewo, nie był skonsultowany przez jego pomysłodawców z gminą Knyszyn, jest wariantem najdłuższym, przecinającym na odcinku ponad 20 kilometrów Puszczę Knyszyńską, w tym doliny puszczańskich rzek Hatka i Czarna" - czytamy na stronie internetowej knyszyńska.pl stworzonej przez osoby spod szyldu "Ratujmy Puszczę Knyszyńską". "Wariant 12 przecina Puszczę na krótszym odcinku, ale jest również zły dla przyrody Puszczy" - dodają.
Podkreślane jest przy tym, że kolejowa obwodnica nie powinna przecinać Puszczy Knyszyńskiej w wariantach 11 i 12, bo w ich bezpośrednim sąsiedztwie zlokalizowane są strefy ochronne utworzone w rejonach gniazdowania ptaków drapieżnych, m.in. bielika i orlika krzykliwego.
Miłośnicy Puszczy zachęcają do wypełniania ankiet konsultacyjnych i zaznaczenia w nim wariantu nr 13, czyli biegnącego wzdłuż tzw. trasy generalskiej w Białymstoku.
Konsultacje ws. przebiegu kolejowej obwodnicy Białegostoku potrwają do 12 września. Prowadzone są w formie ankiet. Należy pobrać je tutaj, wypełnić i wysłać na adres obwodnicabialegostoku@plk-sa.pl.
PKP PLK w październiku tego roku dokona wyboru trzech finałowych wariantów planowanej kolejowej obwodnicy Białegostoku.
ewelina.s@bialystokonline.pl