Białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę z firmą B4 z Warszawy, która wymieni uszkodzoną linę stalową sprężającą konstrukcję mostu nad Bugiem w Turnie Małej w ciągu drogi krajowej nr 19. Umowa opiewa na blisko 554 tys. zł. To prawie o 300 tys. zł mniej od następnej oferty przetargu, złożonej przez VSL POLSKA - 848 tys. zł.
Wybrany wykonawca na przeprowadzenie prac ma 110 dni, a więc powinny zakończyć się w lipcu.
- Wymiana uszkodzonych elementów może wiązać ze zmianami obecnej, tymczasowej organizacji ruchu, wprowadzonej po stwierdzeniu uszkodzeń 7 lutego. Od tego czasu na moście obowiązuje ruch wahadłowy kierowany sygnalizacją świetlną i ograniczenie prędkości do 30 km/h Zamknięty jest pas ruchu w kierunku Lublina od strony uszkodzonej liny. Mostem nie jeżdżą także pojazdy nienormatywne - przypomina GDDKiA.
Most w Turnie Małej powstał w latach 1949-1952. Do jego budowy wykorzystano elementy stalowe pochodzące z demontażu różnych mostów, uszkodzonych w czasie II wojny światowej na terenie Polski. Ma długość 295 m i 9 przęseł.
Most w ostatnich latach był kilkukrotnie remontowany i przebudowywany. W 2001 r. wzmocniono konstrukcję stalową, wymieniono także liny sprężające przęsła kratowe z jazdą dołem (zwiększono średnicę lin z 35,5 mm na 45,5 mm i zwiększono siłę sprężającą). W kolejnych latach m.in. wymieniano bariery ochronne, urządzenia dylatacyjne nad podporami oraz nawierzchnię. Uszkodzenie liny stalowej sprężającej konstrukcję stwierdziły służby GDDKiA w ramach rutynowej kontroli.
Pierwsza przeprawa przez Bug w Turnie Małej powstała już w XVI w.
ewelina.s@bialystokonline.pl