Polskie tango przedwojenne było owocem splotu pierwiastków słowiańskich i żydowskich, z nieustanną inspiracją tangiem argentyńskim w tle. Stolicą tanga była Warszawa z jej kawiarniami, kabaretami, rewiami. Autorami zaś byli w znakomitej większości twórcy żydowskiego pochodzenia. Teksty pisali J. Tuwim, A. Włast, W. Szlengel, muzykę zaś H. Wars, bracia Gold, J. Petersburski. To oni w dużej mierze ukształtowali oblicze nowoczesnej polskiej kultury rozrywkowej. Dzięki nim również, istniała ciągła kulturowa wymiana między obiegiem polskim i jidiszowym.
Po wybuchu wojny wielu z nich znalazło się po drugiej stronie muru - w zamkniętej dzielnicy żydowskiej. To polsko-żydowskie tango siłą "rozdzielono" jak kochanków, niegdyś nierozłącznych. Tango pełniło podwójną rolę podczas Holocaustu. Z jednej strony było narzuconym przez nazistów elementem repertuaru obozowych kapel, często grywanym w czasie egzekucji. Z drugiej strony w gettach i obozach pisano nowe tanga, które wyrażały bolesne doświadczenia ich autorów. W obu przypadkach tango stało się świadkiem wszechobecnej śmierci i niosło o niej opowieść.
Na koncercie pojawią się tanga w jidisz, po polsku i hebrajsku. Nie zabraknie słynnej "Rebeki" urodzonego w Białymstoku kompozytora Z. Białostockiego, który zginął w warszawskim getcie, tang przedwojennych, tang getta, a także klasycznych tang argentyńskich.
Koncert rozpocznie się o godz. 18.00 w klubie Fama. Wstęp jest wolny. Portal BiałystokOnline jest patronem medialnym wydarzenia.
Program: Lato w mieście
anna.d@bialystokonline.pl