Niebawem rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Baltica
Do 9 grudnia 2020 roku ma potrwać budowa kolejnego odcinka trasy Via Baltica, czyli drogi ekspresowej S61 na odcinku węzeł "Śniadowo" - węzeł "Łomża Południe". Nowo wybudowana droga będzie miała 17 km i przebiegała przez teren powiatu łomżyńskiego.
- Cieszę się, że mogę podpisać tę decyzję, bo to kolejny etap realizacji tej bardzo ważnej dla naszego regionu, dla naszego kraju, a nawet dla całego europejskiego systemu komunikacji trasy Via Baltica – podkreślał wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski, w którego gabinecie w poniedziałek (12.08) został podpisany tzw. ZRID, czyli zgodę na realizację inwestycji drogowej.
Odcinek, odnośnie którego podpisano umowę, zaczyna się w woj. mazowieckim, dalej wiedzie przez powiat łomżyński. Droga ta jest bardzo ważna dla tych regionów:
- Na podpisywaną dziś decyzję mieszkańcy powiatu łomżyńskiego czekali od wielu lat, mając świadomość, że jest to kwestia poprawy ich bezpieczeństwa – podkreślił. – Odcinek trasy Via Baltica budowany na terenie powiatu łomżyńskiego, przecinający go linią pionową od południa na północ, to inwestycja łącząca tych, którzy będą chcieli się rozwijać, funkcjonować i inwestować na terenie powiatu oraz żyć w bardzo dobrych warunkach.
Przy budowie będą wykorzystywane różne technologie
Odcinek ma być realizowany w technologii nawierzchni z betonu cementowego. Obejmie odcinek 17-kilometrowy wraz z drogami towarzyszącymi.
- W ramach tego przedsięwzięcia wykonawca, hiszpańska firma Polaqua, zrealizuje łącznie 10 wiaduktów drogowych oraz 3 obiekty mostowe. Przekrój drogi jest typowy dla dróg ekspresowych, czyli dwie jezdnie z dwoma pasami 3,5-metrowymi plus rezerwa na pas od środka – szczegóły techniczne wyjaśniał Wojciech Borzuchowski, dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad w Białymstoku.
Decyzja, którą podpisał wojewoda, jest objęta rygorem natychmiastowej wykonalności. Teraz urzędnicy wojewódzcy muszą zająć się kwestiami administracyjnymi dotyczącymi m.in. odszkodowań za nieruchomości przeznaczone pod budowę drogi.
- Szacujemy, że sprawa będzie dotyczyć około 640 decyzji odszkodowawczych do wydania – dodał wojewoda. – Z informacji, jakie posiadam, wynika, że nie powinno być z tym problemu, bo w zasadniczym swoim wymiarze ślad drogi obejmuje tereny niezabudowane - dodał.
Niebawem podpisywane będą kolejne umowy dotyczące trasy Via Baltica.
justyna.f@bialystokonline.pl