Od 30 grudnia pociągi jadą trasą Rail Baltica po 15-kilometrowym nowym odcinku linii i drugim nowym moście nad Bugiem. Ruch pociągów na odcinku Sadowne - Czyżew jest w pełni dwutorowy. Pasażerowie korzystają z nowych peronów w Małkini i na przystanku Prostyń. Przebudowane są perony w Zarębach Kościelnych, Kietlance i Szulborzu Wielkim.
Likwidacja "wąskiego gardła" – jednotorowego około kilometrowego odcinka z mostem na Bugu na linii Warszawa – Białystok została zakończona. Pociągi na odcinku Sadowne - Czyżew mogą kursować dwoma torami. Linia kolejowa zwiększyła przepustowość. W październiku nad rzekę nasunięto 5 przęseł 300-metrowego nowego obiektu. Każde z przęseł waży około 300 ton. Operacja nasuwania trwała około 12 godzin. Na nowych konstrukcjach zostały ułożone tory. Wykonawca zamontował sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. 30 grudnia nową przeprawą pojechały pierwsze pociągi. Wcześniej, w marcu, na odcinku Sadowne – Czyżew otwarto pierwszy nowy most na Bugu.
- Nowa przeprawa nad Bugiem na trasie do Białegostoku to następny zmodernizowany w ramach Krajowego Programu Kolejowego most. Dzięki niemu zwiększona została przepustowość całej linii Białystok – Warszawa. Tylko w tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe wybudowały i zmodernizowały 150 mostów kolejowych, miedzy innymi w Piszu nad rzeką Pisą, w Kępie Rzeczyckiej nad Sanem, pod Koninem na Kanale Grójeckim – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Najważniejsze zrobione
Między stacjami Sadowne Węgrowskie a Czyżew na 35-kilometrowym odcinku ułożono nowe tory, przebudowano obiekty inżynieryjne. Zmodernizowane są przejazdy kolejowo-drogowe. Zamontowano nowe rozjazdy, wyposażone w system elektrycznego ogrzewania, zapewniający sprawne kursowanie pociągów w warunkach zimowych. Na stacji w Małkini zostało wybudowane nowe lokalne centrum sterowania. W ramach inwestycji zostanie wybudowany wiadukt drogowy w Małkini w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego. Rozpoczęcie budowy jest planowane w połowie 2020 roku.
Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu wymaganych zgód na odcinku Sadowne – Czyżew pociągi pasażerskie pojadą 160 km/h, a towarowe - do 120 km/h.
Sadowne – Czyżew to kolejny modernizowany odcinek linii z Warszawy do Białegostoku. Wartość prac to 569 mln zł netto. Zakończenie wszystkich robót zaplanowano w II kwartale 2020 roku.
Pierwotny, wcześniejszy termin zakończenia prac, został przesunięty w związku z trudnościami, jakie napotkał wykonawca przy budowie mostu na Bugu oraz przy montażu nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.
Przetarg na Czyżew - Białystok
Pod koniec grudnia udało się także wyłonić wykonawcę odcinka Czyżew - Białystok. Zrealizuje go polsko-chińskie konsorcjum. Oferta opiewała na ponad 3,3 mld zł netto. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, umowa z wykonawcami powinna zostać podpisana na początku 2020 roku. Czas prac wynosi około 3 lat.
W ramach inwestycji będzie zmodernizowanych 71 kilometrów torów oraz m.in. przebudowanych zostanie 6 stacji, 11 przystanków i powstanie nowy przystanek kolejowy Białystok Zielone Wzgórza. Oprócz tego zostaną wyremontowane duże obiekty inżynieryjne i otwarte nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania ruchem kolejowym w Białymstoku.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl