Rozwój kolei w regionie
Powrót pociągów pasażerskich do Łomży po ponad 30 latach, dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych z wygodnych, zmodernizowanych stacji – to podstawowe efekty planowanego remontu linii ze Śniadowa do Łomży. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za ponad 3 mln zł na dokumentację projektową remontu linii ze Śniadowa do Łomży. Zadanie jest dofinansowane z RPO Województwa Podlaskiego.
- Każda inwestycja, która pozwala na rozwój kolei w regionach jest ważna ze względu na likwidację wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców. Zapewnienie warunków do powrotu kolei pasażerskiej do Łomży, po prawie 30 latach, to kolejny krok do budowania w województwie podlaskim i w Polsce kolei bezpiecznej, komfortowej i przewidywalnej – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Wykonawca przygotuje dokumentację projektową, aktualizację studium wykonalności oraz wniosek o dofinansowanie budowy ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2021-2027. Dokumentacja projektowa będzie gotowa w II kwartale 2023 r.
- Z pewnością remont linii ze Śniadowa do Łomży da impet do rozwoju dla tej części naszego województwa. Region łomżyński bardzo potrzebuje połączenia kolejowego. Dlatego mogę w imieniu Zarządu Województwa wyrazić zadowolenie, że został uczyniony bardzo ważny krok na drodze do realizacji inwestycji, która będzie finansowana ze środków unijnych w ramach nowego programu regionalnego – powiedział Artur Kosicki, marszałek województwa podlaskiego.
Powrót pociągów pasażerskich
Zgodnie z założeniami projektu, na 17-kilometrowej trasie planowana jest budowa nowych torów i rozjazdów. Przewiduje się montaż komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią bezpieczny przejazd pociągów.
Przebudowana zostanie stacja w Łomży. Z myślą o potrzebach mieszkańców zaprojektowany zostanie specjalny tzw. multimodalny peron, obsługujący połączenia kolejowe i autobusowe. Modernizacja pozwoli na zwiększenie przepustowości linii, by mogło kursować więcej pociągów z większą prędkością. Zakładana maksymalna prędkość pociągów pasażerskich to 100 km/h, lecz analizowany będzie także wariant dla prędkości 120 km/h. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych.
Realizacja inwestycji korzystnie wpłynie na możliwość rozwoju transportu towarowego - po nowych torach do Łomży dojadą cięższe i dłuższe składy z ładunkami - do 600 m.
Przyszła realizacja inwestycji planowana jest w ramach środków RPO Województwa Podlaskiego na lata 2021-2027. Wniosek na realizację robót na odcinku z Łomży do Śniadowa, a dalej także do Łap, złożył w sierpniu br. samorząd województwa w ramach programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku.
paulina.gorska@bialystokonline.pl