Wyprzedaże letnie - tak!
W niektórych sklepach powoli ruszają wielkie wyprzedaże kolekcji wiosenno-letniej. To doskonała okazja do uzupełnienia swojej garderoby bez jednoczesnego rujnowania budżetu. Santander Consumer Bank sporządził raport "Polaków portfel własny – kochamy okazje", z którego płyną ciekawe wnioski.
Pierwszym jest z pewnością fakt, że to właśnie na letnie wyprzedaże najdłużej i najchętniej czekamy, to one cieszą się największą popularnością - takie zdanie podziela 42,2% badanych, oczywiście z przewagą kobiet.
Jakie jest nasze podejście?
Badanie pokazało, że bardzo racjonalnie podchodzimy do wszelkich promocji.
– Aż 48,1% kobiet i 45,3% mężczyzn deklaruje, że ze specjalnych okazji korzysta tylko wtedy, kiedy dotyczą czegoś, co i tak mieli kupić. W kontekście letnich wyprzedaży można założyć, że właśnie ta grupa zaopatrzy się w potrzebne podczas wakacyjnego wypoczynku produkty – mówi Piotr Dolata, Członek Zarządu Santander Consumer Banku odpowiedzialny za kredyty konsumenckie.
Natomiast prawie co 10. Polak wybiera zawsze te towary, które są aktualnie w obniżonej cenie. Czerwcowe wyprzedaże to z pewnością moment, z którego skorzystają również oni.
Wbrew pozorom liczna - 23,7% kobiet i 31,2% mężczyzn - jest także grupa zupełnie niereagująca na letnie promocje i kupująca po prostu to, co uważa za potrzebne, bez względu na rabaty.
Z drugiej strony 8,6% badanych wręcz uwielbia obniżki i praktycznie nie wybiera niczego, co nie jest w specjalnej cenie. W czerwcu więc to ta grupa na pewno odwiedzi galerie handlowe i sklepy.
Jakie promocje lubimy najbardziej?
Co ciekawe, z raportu wynika, że najbardziej cenioną akcją prosprzedażową jest mechanizm "drugi lub kolejny produkt za grosz". Tak uważa 44,2%. badanych.
Przygotowując się do czerwcowego zakupowego szaleństwa, sklepy powinny pamiętać, że równie atrakcyjną ofertą jest tradycyjna zniżka na produkt czy rabat podczas zakupów. W sumie 41,3% konsumentów uważa właśnie takie rozwiązanie za najbardziej przekonujące.
Na trzecim miejscu znalazła się zaś darmowa dostawa. A zakupy w sklepach internetowych robimy coraz częściej, więc nie dziwi fakt, że 25,3% badanych skusi się na zakupy online, o ile nie będzie musiało płacić za dostarczenie produktów.
Wśród preferencji promocyjnych Polaków znalazły się również bony na kolejne zakupy (20,3%), punkty do programu lojalnościowego (16,1%) oraz zniżka za określoną formę płatności (13,9%).
Warto mieć na uwadze, że preferencje promocyjne zmieniają się wraz z wiekiem. Darmową dostawę za atrakcyjną wybiera 33,8% osób w wieku 18-29 lat, ale już w wieku 50-59 lat - tylko 23,2%. Drugi lub kolejny produkt gratis to interesująca okazja szczególnie dla osób po 30. Jeśli chodzi o najstarszych łowców okazji, badani w wieku 70+ najczęściej wybrali zniżkę na produkt i rabat podczas zakupów (38%).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku w ankiecie telefonicznej przeprowadzonej przez Instytut IBRIS w dniach 9-11 października 2018 r. W badaniu udział wzięły osoby pełnoletnie z całej Polski. Próba, n=1000.
ewa.r@bialystokonline.pl