Za przegląd techniczny zapłacimy "z góry"
Najważniejszą zmianą, jaką niesie za sobą wprowadzenie w pełni funkcjonalnego systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, jest płatność za badanie techniczne jeszcze przed jego przeprowadzeniem. Do tej pory wyglądało to tak, że kierowca był zobowiązany do opłaty tylko w przypadku pozytywnego przejścia takiego badania. Skutkowało to tym, że w przypadku negatywnej decyzji stacji diagnostycznej właściciel samochodu przenosił się do innego punktu, licząc, że niekoniecznie sprawne auto, w którymś miejscu w końcu zostanie zaakceptowane, dzięki czemu w dowodzie rejestracyjnym pojawi się kolejna pieczątka.
Płatności "z góry" nie muszą jedynie wykonywać te osoby, które rozliczać się będą na podstawie faktury VAT z odroczonym terminem zapłaty. Taki zabieg ma zaoszczędzić kłopotów firmom korzystającym z flot samochodowych.
Straż graniczna z większymi prawami
Kolejna nowość dotyczy straży granicznej, która to zyska prawo do zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu i czasowych pozwoleń na prowadzenie auta. Straż graniczna od 13 listopada będzie miała zatem niemal identyczne prawo kontroli pojazdów jak policja. Informacje odnośnie utraty pozwoleń do kierowania pojazdem natychmiast trafią do systemu CEPiK 2.0 i będą gotowe do odczytu za pomocą internetu.
CEPiK 2.0 bogaty w najważniejsze informacje
Do tej pory w systemie informatycznym Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców można było sprawdzić dane o pojemności oraz mocy silnika, emisji CO2 czy średniego zużycia paliwa i masy auta, a także kartę pojazdu, datę wydania dowodu rejestracyjnego oraz ważność polisy ubezpieczeniowej i badania technicznego. Teraz dojdą jeszcze do bazy danych wszelkie informacje dotyczące zatrzymania uprawnień do kierowania pojazdem i zabezpieczeń na pojeździe (np. zabezpieczenia majątkowego podjętego przez komornika).
Ponadto Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny oraz zakłady ubezpieczeniowe będą zobowiązane do przekazywania informacji o istotnych szkodach z wypadków dotyczących m.in. elementów nośnych układu jezdnego, hamulcowego i kierowniczego. Dotyczy to również aut poruszających się bez ważnego OC.
rafal.zuk@bialystokonline.pl