Kłopotliwa obwodnica
Rail Baltica to linia kolejowa będąca elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, łącząca Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki. Oczywiście duża polska część będzie przechodzić przez województwo podlaskie.
Jednym z etapów jest wybudowanie północnej obwodnicy kolejowej Białegostoku, dzięki której m.in. z miasta ma zostać wyprowadzony ruch pociągów towarowych i skrócenie czasu postoju w Białymstoku. Okazało się jednak, że według wariantów przedstawionych przez PKP PLK, nowe tory mogą przechodzić przez istniejące gospodarstwa w Sochoniach, Osowiczach, Zawadach czy Sielachowskich - albo w bliskim ich sąsiedztwie. Pod koniec września w Pogorzałkach odbyły się konsultacje, gdzie przedstawiciele kolei próbowali przekonać do nich mieszkańców.
Pierwszy z wariantów zakłada, że pociągi poruszałyby się trasą w stronę Sokółki, skręcałyby w stronę Dziesięcin, dalej wyjeżdżały na wysokości osiedla Zawady, następnie przez dolinę rzeki Supraśl, Dobrzyniewo Fabryczne i łączyły się z linią do Ełku. Drugi i trzeci wariant różnią się małymi szczegółami.
Duża korekta, niekoniecznie korzystna, pojawia się w czwartym z nich. Zakłada on, że pociągi z trasy do Sokółki skręcałyby dopiero w okolicach "Wikinga" i prowadzone byłyby tuż obok Sielachowskich i Osowicz. Tylko plany prowadzenia tamtędy Rail Baltici nie przewidziały, że te miejscowości rozrastają się. Podczas konsultacji mieszkańcy gminy nie zgodzili się na żaden z zaproponowanych wariantów.
Najpierw analiza
W związku z brakiem akceptacji mieszkańców przedstawiciele PKP PLK obiecali, że przygotują kolejne warianty. W poniedziałek (28.10) podczas posiedzenia Sejmiku Województwa Podlaskiego przedstawiciele spółki przybliżyli, kiedy możemy je poznać.
- Jesteśmy na takim etapie, że po tych konsultacjach zostały przygotowane 4 nowe warianty. Omówiliśmy je z przedstawicielami instytucji, które będą zaangażowane w ich realizację, jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Wody Polskie czy Lasami Państwowymi, czy Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska. Czekamy na ich opinie i w zależności od tego, jakie będą ich stanowiska, chcielibyśmy wybrać wówczas najbardziej optymalny wariant i go przeanalizować. Po tym będziemy planować kolejne spotkania z mieszkańcami – mówił podczas sesji sejmiku Marek Kubera, zastępca dyrektora realizacji inwestycji PKP PLK.
Pozostałe odcinki E75, czyli polskiej części Rail Baltici, są na różnych etapach:
- Warszawa – Sadowne – budowa prawie skończona,
- Sadowne – Czyżew – trwa budowa,
- Czyżew – Białystok – przetarg, umowa z wykonawcą powinna zostać podpisana w I kwartale 2020 roku,
- Białystok – Ełk – tworzenie dokumentacji projektowej,
- Ełk – granica państwa – studium wykonalności.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl