Przygotowanie muzeum było ogromnym przedsięwzięciem. To oprócz zorganizowania samej wystawy i też zakup niezbędnego sprzętu.
30 kwietnia projekt "Wykonanie wystawy stałej i zakup wyposażenia na potrzeby Muzeum Pamięci Sybiru" został zamknięty. Był on dofinansowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach funduszy unijnych w wysokości 6,7 mln zł (pozostała kwota została pokryta z budżetu Miasta Białegostoku). Efekty prowadzonego przez ponad 3 lata projektu o łącznej wartości niemal 13 mln zł będą niebawem udostępnione zwiedzającym.
Dziś zostały zaprezentowane dziennikarzom ostatnie jego elementy – system sprzedaży i rezerwacji biletów oraz system przewodnika multimedialnego.
Przejrzysty internetowy system zakupu biletów
Współczesna instytucja kultury powinna być wyposażona nie tylko w nowoczesny system sprzedaży, rezerwacji i kontroli biletów, ale także w narzędzia do dystrybucji produktów, usług edukacyjnych i przewodnickich oraz zarządzania dostępnością całej przestrzeni.
- Można oczywiście zakupić bilet w tradycyjny sposób, ale też za pomocą internetu. Jest to cały zintegrowany system zakupu biletów. Za jego pomocą można także zarezerwować miejsce na wydarzenia. Przede wszystkim system jest przejrzysty i intuicyjny. Będzie uruchomiony już w sierpniu – powiedział dyrektor Muzeum Pamięci Sybiru prof. Wojciech Śleszyński.
Zaprojektowany specjalnie na potrzeby muzeum system pozwala także na elastyczne zarządzanie ruchem. Bramki zliczające przebywających na wystawie zwiedzających pozwolą na dynamiczne dopasowywanie puli dostępnych biletów. Nowoczesne rozwiązania teleinformatyczne połączone z systemem zakupu i rezerwacji pozwolą także na płynną obsługę ruchu wycieczkowego.
- Jest to bardzo rozbudowany system. Wyposażony w wiele funkcjonalności. Pozwala w przejrzysty sposób prezentować usługi muzeum, jak również pozwala na zarządzanie pracą pracowników. Posiada obsługę biletów grupowych, wychodzi naprzeciw także osobom z niepełnosprawnościami. Można w systemie wyszukać ofertę dostosowaną do zainteresowań. Mimo wielu funkcji strona jest przejrzysta, wszystko jest powiązane ze sobą. System jest przede wszystkim prosty, łatwy dla odbiorców, jak i dla pracowników Muzeum – stwierdziła przedstawicielka firmy Vector Software – dostawcy systemu sprzedaży i rezerwacji biletów dla Muzeum.
- Już inne muzea odzywają się do nas, by pokazać im jak działa taki system biletowy – podsumowuje Wojciech Śleszyński.
Tradycyjnie, nowocześnie, atrakcyjnie
W Muzeum Pamięci Sybiru obecne są eksponaty, relacje osób, ale także ważne są multimedia. Muzeum stawia na nowoczesność i dodatkowe atrakcje, by przyciągnąć zainteresowanych.
Dlatego też powstał system przewodnika multimedialnego. Wypożyczony w kasie muzeum tablet, albo darmowa aplikacja ściągnięta na własne urządzenie, umożliwi zatopienie się w wyjątkowych, niedostępnych nigdzie indziej animacjach. Fani gier edukacyjnych będą mogli spróbować swych sił w quizach i grach, np. wcielając się w obrońcę polskiego miasta zaatakowanego przez jednostki pancerne Armii Czerwonej. System przewodnika multimedialnego daje także możliwość obejrzenia w detalach jak wyglądają, a nawet jak działają eksponaty leżące w szklanej gablocie.
Elementami systemu są także tablety z trybem do prowadzenia lekcji i zajęć warsztatowych dla dzieci i młodzieży szkolnej oraz kamery i rzutniki mobilne. Wyjątkowo atrakcyjne lekcje i warsztaty będzie można prowadzić w oparciu o wirtualną podróż po tajdze syberyjskiej i stepie kazachstańskim, którą umożliwią gogle VR. Ostatnim elementem systemu są stoły multimedialne, z których będą mogli korzystać goście muzealni po zakończeniu zwiedzania lub oczekujący na jego rozpoczęcie.
24@bialystokonline.pl