- Zapraszam na kolejną premierę Opery i Filharmonii Podlaskiej - Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku imienia Stanisława Moniuszki. Tym razem przedstawimy historię ostatnich dni życia Jezusa, wypowiedzianą językiem rock opery i geniuszu Adrew Lloyda Webbera, autora "Upiora w Operze", który połączył symfoniczne brzmienie opery z magnetyczną mocą i niespożytą energią rocka - mówi prof. Ewa Iżykowska-Lipińska.
Dużo emocji, rockowe brzmienie
- Jestem bardzo szczęśliwy, że po raz kolejny mogę na tej scenie - nie ukrywa Łukasz Zagrobelny, odtwórca roli Judasza. - Debiutowałem na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej w musicalu "Doktor Żywago". Teraz występuję w arcytrudnej roli Judasza. Myślę, że jest ona spełnieniem marzeń wielu wokalistów, nie tylko musicalowych. Potworna dawka emocji i bardzo wymagające śpiewanie.
Jak nastroje przed premierą?
- Czuję się spokojnie - przyznaje Jakub Wocial, odpowiadający za reżyserię i inscenizację oraz wcielający się w rolę Jezusa. - Mamy genialną obsadę i grupę muzyków - z Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz z kraju. Zrobimy wszystko, by sobotnia premiera była wyjątkowa.
Santiago Bello, odpowiadający za reżyserię, inscenizację i choreografię przyznaje: - Mam dużo emocji w sobie. Wrażenia są bardzo pozytywne. Mogę trzymać kciuki, by musical odniósł sukces.
Z kolei sprawujący kierownictwo muzyczne nad produkcją Jan Stokłosa dodaje: - Doskonale, że możemy dotknąć tego materiału. Jest to musical wszech czasów. Mamy do dyspozycji dużo ciekawych instrumentów, m.in. rozszerzone instrumentarium perkusyjne. Mam nadzieję, że porwiemy muzycznie.
Michał Grobelny, odtwórca Jezusa w drugiej obsadzie, wyznaje, że to jego druga realizacja musicalowa.
- Z taką obsadą i produkcją nie może się to nie udać - podsumowuje.
Ponadto w rolę Piłata wcielą się: Maciej Nerkowski, Krzysztof Szyfman i Kiryll Lepay, a Marii Magdaleny - Dorota Białkowska i Monika Ziółkowska. W drugiej obsadzie w roli Judasza zobaczymy Łukasza Mazurka.
Autorką scenografii, kostiumów i charakteryzacji jest Dorota Sabak. Za reżyserię i realizację świateł odpowiada Tomasz Filipiak.
7 dni poprzedzających ukrzyżowanie
Premiera musicalu "Jesus Christ Superstar" Andrew Lloyda Webera i Tima Rice'a w 1971 roku na Broadwayu to debiut Webera na tej scenie, triumf rock opery i przełamanie kolejnego tabu tematycznego gatunku. Wcześniej termin "rock opera" pojawił się choćby przy okazji premiery "Hair", jednak to Lloyd Weber, genialny kompozytor orkiestrowy, który wykorzystał charakterystyczne elementy rocka: gitary elektryczne i perkusję, przede wszystkim jednak niespożytą rockową energię, nadał tej formie magnetyczną moc.
Opowieść o ostatnich siedmiu dniach poprzedzających ukrzyżowanie Jezusa, wypowiedziana językiem musicalu z perspektywy zarówno jego zwolenników, jak i przeciwników wywoła z początku kontrowersje.
Musical "Jesus Christ Superstar" pojawił się w Polsce w 1987 roku w Teatrze Muzycznym w Gdyni, w reżyserii Jerzego Gruzy. W roli głównej wystąpił Marek Piekarczyk, wokalista zespołu TSA.
Jakub Wocial i Santiago Bello nawiązali do pomysłu Lloyda Webera i Rice'a przedstawienia Jezusa jako pierwszego w dziejach idola, przyciągającego do siebie i fanów, i przeciwników. Polską adaptację tekstów napisali Wojciech Młynarski i Piotr Szymanowski.
Wspaniała muzyka, przejmujące songi, choreografia i pełna symboli scenografia poruszają do głębi i przenoszą i nieco w atmosferę ostatnich dni Nazarejczyka, widzianych z bardzo bliskiej, ludzkiej perspektywy.
Premiera spektaklu odbędzie się w sobotę (29 lutego) o godz. 19.00 na dużej scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej. Kolejne pokazy musicalu w marcu - 1, 5, 6, 7, 8, 12, 13, 14, 15, 19, 20, 21, 22, 26, 27, 28 i 29.
Portal Miejski BiałystokOnline jest patronem medialnym produkcji.
Repertuar Opery i Filharmonii Podlaskiej
anna.d@bialystokonline.pl