Jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla drogi ekspresowej S19 na niemal 40-kilometrowym odcinku Choroszcz – Ploski. W ramach tego zadania powstanie też prawie 14-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 65 Kudrycze – Kuriany – Grabówka. Całość będzie stanowić tzw. południową obwodnicę Białegostoku, a odcinek S19 - również fragment międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia, łączącego kraje nadbałtyckie z południem Europy.
Wariant prferowany
Decyzja została wydana kilka dni temu przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku z rygorem natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że możliwe jest przejście do następnego etapu prac, bez czekania na ostateczność decyzji (zakończenie ewentualnych procedur odwoławczych). Dlatego też, pod koniec tego roku, planowane jest ogłoszenie przetargu w systemie "Projektuj i buduj" dla całego zadania.
Dotyczy wariantu preferowanego przez GDDKiA, czyli przebiegu "eski" najdalej od Białegostoku. Zakres przedsięwzięcia obejmuje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej, a na niej 4 węzłów drogowych ("Białystok Starosielce", "Białystok Księżyno", "Białystok Południe" i "Zabłudów"). Druga część zadania to budowa jednojezdniowej drogi krajowej nr 65 Kudrycze – Kuriany – Grabówka. W ramach inwestycji mają być też przebudowane krzyżujące się z drogą ekspresową S19 i nową "krajówką" istniejące drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne. Ponadto wzdłuż dróg głównych (S19 i 65) powstaną dodatkowe jezdnie obsługujące ruch lokalny.
Obecnie na etapie procedowania w RDOŚ jest jeszcze wniosek o decyzję środowiskową dla sąsiedniego odcinka S19, tj. Ploski – Chlebczyn. W tym przypadku chodzi o 69 km trasy, której częścią będzie obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu drogi krajowej nr 66 (długość samej obwodnicy to ok. 5,9 km). W tym przypadku termin wydania decyzji wyznaczono na koniec października.
Jeden odcinek w zawieszeniu
Nadal nie wiadomo co z przebiegiem S19 od Białegostoku do Sokółki. Pierwotnie trasa miała przebiegać przez Korycin, Knyszyn, aż do Dobrzyniewa. To rozwiązanie nie spodobało się jednak samorządowcom z gmin, które leżały na starodrożu "dziewiętnastki": przez Sokółkę, Czarną Białostocką i Wasilków, i chcieli, żeby nadal tamtędy szła. Za tym rozwiązaniem jest obecny rząd.
W czerwcu GDDKiA złożyła także wniosek o decyzję środowiskową odnośnie 17-kilometrowego odcinka od Sokółki do przejścia granicznego z Kuźnicą, który obejmuje budowę dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej z obejściem Kuźnicy po jej północno-zachodniej stronie. Dokumentacja przewiduje budowę 2 węzłów drogowych – Kuźnica i Sokółka Północ oraz m.in. powstanie parkingu buforowego dla pojazdów oczekujących na odprawę graniczną.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl