Inwestycja w LPG się opłaci
Ceny benzyny znowu zbliżają się do poziomu 5 zł za litr. Litr autogazu to zaledwie 40% tej kwoty. To oznacza, że oszczędności wynikające z jazdy na gazie są wyjątkowo duże.
Przyjmijmy, że inwestujemy w instalację co najmniej przyzwoitej jakości i staramy się, by jej koszt zwrócił się jak najszybciej, a nasz samochód to auto z normalnym, wolnossącym silnikiem benzynowym o pojemności 1.6 litra. Do takiego auta bez problemu kupimy markową instalację za około 2500 złotych. Można przyjąć, że nasze auto spala średnio 8 litrów benzyny na 100 km (jeśli jeździmy w mieście, może być to więcej ale wówczas i oszczędność na LPG będzie wyższa). Przy tym założeniu koszt przejazdu 100 km to około 40 zł. Przy zasilaniu gazowym spalanie będzie wyższe o około 20% i raczej nie wyniesie mniej niż 9,5 litra LPG na 100 km. Jednak z uwagi na atrakcyjną cenę LPG (około 1,9 zł za litr) koszt przejazdu 100 km to zaledwie 18 zł.
Warto liczyć przyszłe zyski ostrożnie i wziąć pod uwagę także to, że samochód z instalacją odpala na benzynie – niech będzie, że jeżdżąc na LPG wydamy na każde 100 km ok. 20 zł. I tak połowa kosztów benzyny zostaje nam w kieszeni! Na każdym tysiącu km zaoszczędzimy 200 zł, po 10 tysiącach - już 2000 zł. Dobra, niezawodna instalacja za 2300 zł zwróci nam się więc po przejechaniu 11,5 tys. km! Dla kierowców, którzy jeżdżą dużo, oznacza to zwrot inwestycji nawet po 3-4 miesiącach. Dla tych, którzy pokonują średnie przebiegi, zaledwie pół roku.
W przypadku aut z bezpośrednim wtryskiem benzyny sytuacja jest bardziej złożona. Dobre instalacje do tego rodzaju samochodów są nieco droższe – kosztują od 3-4 tysięcy zł. Samochód podczas jazdy zużywa też niewielką ilość benzyny. To sprawia, że po założeniu instalacji i spalaniu benzyny na poziomie 8 litrów na "setkę" oszczędność może być nieco niższa niż 50% kosztów zakupu benzyny.
Poziom spalania zależy od stylu prowadzenia, warunków jazdy, a także od klasy instalacji. Biorąc to wszystko pod uwagę, można przyjąć, że wydatki na paliwo spadną z około 40 zł do około 22 zł na 100 km. Instalacja zwróci się więc po przejechaniu od kilkunastu do nieco ponad 20 tysięcy km! Instalacje do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny to wyrafinowane konstrukcje zapewniające znakomite osiągi przy zasilaniu gazowym – nie gorsze od uzyskiwanych na benzynie.
Naprawdę długotrwały zwrot inwestycji ma miejsce tylko w przypadku najdroższych instalacji - wycenianych na 8-10 tysięcy zł. Korzyści materialne zaczniemy odczuwać dopiero po przejechaniu 40-50 tysięcy kilometrów, w drugim lub trzecim roku eksploatacji.
Jak wygląda sytuacja w przypadku samochodów z dużymi silnikami?
Jeśli musimy "nakarmić" gazem 8 cylindrów koszt instalacji może wzrosnąć nawet o 100% w stosunku do aut z mniejszymi jednostkami. Inwestycja zwróci się jednak tak samo szybko, jak w przypadku małych aut i niedrogich instalacji.
Jak to możliwe? Otóż auta z jednostkami o dużej mocy zużywają o wiele więcej benzyny. Jeśli samochód spala 20 litrów na setkę, to jeżdżąc na gazie zaoszczędzimy na dystansie 100 km nawet 50 zł, na 1000 km – 500 zł, a na 10 tysiącach – nawet 5000 złotych. Nie bez powodu całkiem sporo luksusowych SUV-ów jeździ na LPG. Oszczędzają bogaci.
Więcej informacji na: stag.pl.
[ARTYKUŁ SPONSOROWANY]