- Zagadnieniem priorytetowym była kontrola bezpieczeństwa produktów i jakości paliw. Kontrole ukierunkowane były głównie na wykrycie i wyeliminowanie będących w obrocie handlowym produktów, mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa konsumentów, a mianowicie: wyrobów przeterminowanych, wykazujących cechy zepsucia lub nieświeżości, niewłaściwie oznaczonych, towarów niebezpiecznych lub o niewłaściwej jakości - nie odpowiadających normom lub nie posiadających stosownych certyfikatów i atestów - poinformował Leszek Mironiuk, rzecznik WIIH w Białymstoku.
Ustalenia kontrolne dały podstawę do ukarania grzywnami w drodze mandatów karnych łącznie 558 sprawców wykroczeń na kwotę 78 150 zł. W stosunku do kilkudziesięciu sprawców zastosowano pouczenie. Do organów ścigania skierowano 17 zawiadomień o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa - dotyczyły one przestępstw z zakresu systemu oceny zgodności i kontroli paliw. Inspektorzy wystosowali też 418 żądań o usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.
Ochrona interesów konsumentów jako stron umów cywilno-prawnych realizowana była poprzez załatwianie wystąpień konsumentów w formie mediacji oraz rozpatrywanie wniosków wpływających do Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego. Inspekcja przeprowadzała również szkolenia dla pracowników sklepów wielkopowierzchniowych oraz uczniów szkół średnich, udzielała porad prawnych konsumentom i przedsiębiorcom.