Kluczem do niezawodnej eksploatacji jest teraz jedynie wybór właściwej wersji silnikowej - twierdzi serwis Autoczescionline24.pl i zachęca do tego, by bliżej przyjrzeć się francuskim autom klasy średniej.
Zawieszenie
We wszystkich porównywanych autach - Citroenie C5 II, Peugeocie 508 i Renault Laguna III - dostępne są dwie wersje zawieszenia. W podstawowych wersjach Citroena zamontowany został układ wielowahaczowy - z przodu oraz z tyłu. Natomiast bogatsze odmiany łączono z zawieszeniem hydropneumatycznym, którego obawia się wiele osób, ale niepotrzebnie - awarie układu zdarzają się sporadycznie.
Peugeot na przedniej osi posiada kolumny McPhersona, a na tylnej konstrukcję wielowahaczową. W wersji GT, zamiast układu McPherson montowano konstrukcję wielowahaczową, zresztą taką samą jak w C5 pozbawionym zawieszenia hydropneumatycznego.
W Lagunie konstrukcja zawieszenia jest najprostsza i zarazem najtańsza, ponieważ na przodzie znajduje się układ McPhersona, a z tyłu belka skrętna. Występuje jednak odmiana 4Control, która charakteryzuje się kołami skrętnymi na tylnej osi - specjalne siłowniki wymuszają wychylenie kół.
Silniki
W Citroenie C5 najsłabszy diesel 1.6 HDi można ocenić jako dobry, ale ma zbyt mało mocy, by sprawnie poruszać się autem o takiej wadze. 2.2 HDi to także kontrowersyjny silnik, nie cieszy się dużą popularnością, podobnie zresztą jak mocniejszy 2.7 HDi. Następca 3.0 HDi także nie jest często spotykany i drogi w naprawach, ale nieco poprawiony względem jednostki 2.7 HDi. Najbardziej optymalnym wyborem jest 2.0 HDi, który występował w trzech odmianach - 136 KM, 140 KM i 163 KM.
W przypadku Peugeota gama silników jest właściwie skopiowana z C5, ale nieco uszczuplona, ponieważ premiera 508 odbyła się dwa lata po rywalu. Silniki benzynowe występują wyłącznie w wersjach 1.6. Pierwsza opcja to wolnossąca 1.6 VTi, natomiast druga to 1.6 THP. Silnik bez turbodoładowania nie jest awaryjny, ale trochę zbyt słaby. Natomiast 1.6 THP, podobnie jak w przypadku C5, jest awaryjny i mimo innych plusów, nie można go polecić.
Laguna III także oferuje rozbudowaną gamę silnikową. Na samym początku trzeba nadmienić, że podstawowy diesel 1.5 dCi nie jest warty uwagi. Przemawia za nim cena zakupu, ale nie grzeszy trwałością i mocą. Jednak w ciemno polecić można 2.0 dCi, który ma dużo więcej mocy oraz jest bardziej trwały. Najbardziej optymalne wersje to 130- i 150-konna, ponieważ mocniejsze (173-178 KM) borykają się z problemem pękających głowic. Najmocniejszy diesel to 3.0 dCi, w przypadku którego eksploatacja jest dość droga.
Podsumowanie
Trzeba przyznać, że walka trzech francuskich aut jest zacięta, ponieważ wszystkie prezentują się na wysokim poziomie. Wybierając jednak jedno z nich, najbardziej optymalnym okazuje się Citroen C5.
Tuż za Citroenem znalazła się Laguna II, która także pochwalić się może bardzo rozbudowaną ofertą silników. Zastrzeżenia można mieć jedynie do jakości wykonania, ale nie stanowi to aż tak dużego problemu.
Peugeot 508, mimo że sklasyfikowany został na ostatnim miejscu, na pewno trudno nazwać przegranym. Jego jedyny minus to brak wyboru wśród silników benzynowych. Jednak dla osób chcących zakupić diesla, 508 jest tak samo dobry jak jego rywal - Citroen C5.