Numer alarmowy 112 obsługuje nadzorowane przez wojewodę Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku. Na terenie powiatu białostockiego zostało ono uruchomione w styczniu 2013 r., a od grudnia ubiegłego roku odbiera telefony z całego województwa podlaskiego. Wcześniej zgłoszeniami z telefonów komórkowych zajmowała się policja, a ze stacjonarnych straż pożarna.
Od dnia uruchomienia Centrum przyjęło blisko 200 tys. alarmów, z czego większość (75%) fałszywych i niezasadnych. Z dotychczasowych statystyk wynika, że do policji przekazywanych jest do realizacji 15% zgłoszeń, do dyspozytorów pogotowia – 8%, a do straży pożarnej – 0,6%. Ponad 1% zgłoszeń trafiło do innych służb lub jednostek, np. straży miejskiej. Liczba telefonów obcojęzycznych to 0,15%, z czego zdecydowana większość jest w języku rosyjskim.
W Wojewódzkim Centrum Powiadamiania Ratunkowego przez całą dobę telefony odbiera sześciu operatorów, którzy pracują w systemie dwunastogodzinnym.
ewelina.s@bialystokonline.pl