Współfinansowany przez Unię Europejską Program Gospodarczej Promocji Polski Wschodniej powstał, aby zwiększyć atrakcyjność inwestycyjną i pobudzić gospodarczo pięć polskich województw: warmińsko-mazurskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i lubelskie.
Jak podsumowała Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, od 2010 r. przedsiębiorcy oraz przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego wzięli udział w 185 wydarzeniach o charakterze promocyjnym, w tym m.in. w 80 targach, 66 zagranicznych misjach wyjazdowych, 6 wizytach studyjnych dla przedstawicieli samorządów, 6 forach gospodarczych oraz 8 konferencjach zagranicznych.
Z ankiety przeprowadzonej przez PAIiIZ w marcu 2015 r. wśród firm, które korzystały z Programu, wynika, że dzięki udziałowi w projekcie przedsiębiorcy z Polski Wschodniej podpisali łącznie 970 kontraktów o całkowitej wartości 407,2 mln zł i stworzyli 432 nowe miejsca pracy, w tym 417 w regionie. W ciągu 5 lat ankietowani przedsiębiorcy zwiększyli też swój eksport o aż 43%. W tym samym czasie sprzedaż ich towarów i usług wzrosła o 20%.
Liderem pod względem wartości kontraktów okazała się branża spożywcza (566 kontraktów na łączną kwotę 196 mln zł). Wśród sektorów, które finansowo najbardziej skorzystały z projektu są także: lotnictwo, przemysł maszynowy, meblowy oraz jachtowy.
Łączny budżet na pięcioletnią realizację Programu Promocji Polski Wschodniej przez PAIiIZ wyniósł 24 mln euro (100 mln zł).
ewelina.s@bialystokonline.pl