Karma dla zwierząt liderem drożyzny
Raportu "Indeks cen w sklepach detalicznych" autorstwa UCE RESEARCH i Uczelni WSB Merito pokazał, że w marcu zakupy w sklepach były droższe średnio o 23,7% w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. Analiza objęła 17 kategorii i blisko 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą ponad 88 tys. cen detalicznych z przeszło 37 tys. sklepów.
Według rankingu, tym razem najmocniej poszły w górę karmy dla zwierząt – o 46,4% rok do roku (rdr.). Pożywienie dla kotów rdr. podrożało o 46,8%, a dla psów nieco mniej, bo o 46,1%.
Na drugim miejscu marcowego zestawienia drożyzny znalazły się warzywa ze wzrostem rdr. na poziomie 39,6%. Dla porównania, w lutym podwyżka w relacji rocznej wyniosła 22,5%, a w styczniu – 23,1%. Tu na przykład widzimy, że ceny cebuli rdr. podrożały o 68%, marchwi – o 60,4%, a papryki – o 59,1%. Warto też dodać, że te trzy artykuły najmocniej poszły w górę ze wszystkich analizowanych w całym koszyku produktów. W przypadku cebuli i marchwi odczuwamy jeszcze skutki słabych zeszłorocznych zbiorów. Do tego dochodzą ograniczone stany magazynowe, które na koniec okresu zimowego przekładają się na niską dostępność tych produktów w sklepach.
Trzecie miejsce w zestawieniu drożyzny zajmuje pieczywo ze wzrostem o 27,6% rdr. Chleb podrożał o 28,3% rdr. Z kolei bułki poszły w górę o 26,9%. Dla tej kategorii znaczenie mają m.in. ceny składników takich jak drożdże, cukier i mąka, które od wielu miesięcy odnotowują wysokie wzrosty. Do tego sytuacja na rynku zboża nie jest stabilna.
Nabiał i chemia w pierwszej piątce
Na czwartym miejscu, czyli tuż za podium znajduje się nabiał, który rdr. zdrożał o 27,3%. Tu najmocniej poszły w górę ceny jajek – o 38,3%, jogurtu – o 30,6%, śmietany – o 30,5%, a także mleka – o 27,4%.
Pierwszą piątkę zestawienia zamyka chemia gospodarcza ze wzrostem o 26,8% rdr. W tej kategorii zdecydowanie najmocniej podrożał proszek do prania – o 52,6% rdr. To on czwartym wynikiem wśród wszystkich produktów uwzględnionych w analizie.
Szóste miejsce marcowego rankingu drożyzny zajmują wędliny ze wzrostem o 24,9% rdr. Siódmą pozycję mają artykuły dla dzieci z wynikiem 23,2%. W czołowej dziesiątce zestawienia widać też owoce – 22,9%, mięso – 22,4%, a także produkty sypkie – 22%. W obrębie tej ostatniej kategorii widzimy, że rdr. najmocniej poszły w górę takie artykuły jak kasza jęczmienna – o 41,1%, płatki kukurydziane – 31,4%, jak również cukier – 31,1%.
Najmniej spośród siedemnastu kategorii podrożały używki - o 11,3% rdr. Wyżej w rankingu są produkty tłuszczowe – 14,4%, a także słodycze i desery – 18,3%. Z kolei uwzględniając wszystkie analizowane produkty, widać, że ostatnia pozycja na liście należy do herbaty czarnej, która rdr. potaniała o 13,5%. W dół poszła też cena ziemniaków – o 3,1% rdr. Trzecie miejsce od końca w tym rankingu zajmuje masło, które podrożało zaledwie o 0,5%.
malwina.witkowska@bialystokonline.pl