Kilka tysięcy osób będzie pracować w trakcie sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Do ich dyspozycji będzie około 2400 pojazdów, m.in. pługi, solarki czy pługi wirnikowe, a także 289 magazynów soli o łącznej pojemności około 436 tys. ton.
GDDKiA utrzymuje prawie 17,7 tys. km dróg krajowych, a z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych, to już blisko 20 tys. km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg, w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu. Realizowane są, co do zasady, przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi oddziały GDDKiA zawarły umowy na utrzymanie całej sieci.
Dyrekcja przewiduje, że w sezonie zimowym 2019/2020 do zimowego utrzymania zużytych może zostać:
- 490 tys. ton soli drogowej,
- 2,4 tys. ton chlorku wapnia,
- 47 tys. ton materiałów uszorstniających.
Kilka standardów odśnieżania
Cała sieć dróg krajowych w sezonie 2019/2020 będzie utrzymywana w okresie zimowym w następujących standardach:
- w standardzie I - około 4,7 tys. km - jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz.,
- w standardzie II - około 11,0 tys. km - jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz.,
- w standardzie III - około 1,8 tys. km - jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4%, na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu.
Plan zimowego utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami zimowego utrzymania całych ciągów drogowych oraz utrzymanie tych standardów w czasie trwania całego sezonu zimowego. W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, w szczególności chodzi o zawieje i zamiecie śnieżne, długotrwałe burze śnieżne, niweczących efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być utrudnione, a co za tym idzie - mogą zdarzyć się jednostkowe przypadki odstępstwa od przyjętych standardów.
Sprawdź lub zgłoś
W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad działają Punkty Informacji Drogowej, które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je ich użytkownikom. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA w zakładce "Serwis dla kierowców". Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl