Aż 10 firm projektowych złożyło oferty w przetargu na opracowanie Koncepcji Programowej budowy drogi krajowej nr 8 na odcinku Suchowola – Sztabin (z obwodnicą Sztabina) o długości około 13 km. Propozycje cenowe mieszczą się w przedziale od 1,78 mln zł do 4,4 mln zł, ale tylko 4 z nich są poniżej kwoty przygotowanej przez zamawiającego, czyli Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Zadaniem firmy wyłonionej w tym przetargu będzie opracowanie dokumentacji projektowej uszczegóławiającej materiały z decyzji środowiskowej, w stopniu umożliwiającym ogłoszenie przetargu w systemie "Projektuj i buduj". W koncepcji opracowany będzie tylko wariant wskazany w decyzji środowiskowej.
Planowana inwestycja obejmuje budowę nowej DK8 w przekroju 2+1 (z naprzemiennie występującym dodatkowym pasem do wyprzedzania) oraz obwodnicą Sztabina. Dziś cały ruch na krajowej "ósemce" przechodzi przez samą miejscowość. Na trasie przewidziano budowę skrzyżowań z drogami niższej kategorii w poziomie, budowę zatok autobusowych, chodników i odcinków ciągów pieszo-rowerowych.
Koncepcja Programowa powinna być gotowa w przyszłym roku. Podpisanie umowy w systemie "Projektuj i buduj" planowane jest na rok 2021, a realizacja inwestycji w terenie - na lata 2023-2025.
Warto dodać, że od połowy marca trwają już prace nad Koncepcją Programową sąsiedniego odcinka DK8 Korycin – Suchowola z obwodnicą Suchowoli o długości 15,3 km.
Przebudowa tego odcinka drogi krajowej nr 8 to inwestycja, o którą mieszkańcy województwa podlaskiego od dłuższego czasu się upominają. Obecnie dość często dochodzi tam do groźnych wypadków. Była szansa, że stanie się ona tą trasą, która połączy Via Carpatię i Via Balticę. Dopominali się o to samorządowcy z Suwałk i Ełku, którzy podkreślali, że byłoby to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie, ale ostatecznie zdecydowano, że tę rolę będzie pełnić S16 od Knyszyna do Ełku.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl