PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę kredytową z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na dwa odcinki Rail Baltica: Sadowne - Czyżew i Czyżew – Białystok. W ramach prac zmodernizowanych zostanie 106 km linii kolejowej, a także wybudowany będzie nowy tor na moście nad rzeką Bug, co wyeliminuje jedyny odcinek jednotorowy pomiędzy Warszawą i Białymstokiem.
Łączna wartość inwestycji wynosi ponad 2,7 mld zł i już wcześniej została zatwierdzona do dofinansowania w wysokości 80% w ramach instrumentu finansowego Unii Connecting Europe Facility (CEF) na lata 2014-2020.
- PKP Polskie Linie Kolejowe SA wykorzystują środki uzyskane z EBI na poprawę komfortu podróży i sprawności przewozów towarowych m.in. w ramach projektu Rail Baltica - ważnego transeuropejskiego korytarza transportowego. PLK realizują Krajowy Program Kolejowy wart ponad 66 mld zł, który istotnie usprawni system transportowy i wzmocni konkurencyjność kolei – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Dzięki modernizacji wszystkich odcinków linii z Warszawy do Białegostoku Rail Baltica, pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, co skróci czas podróży na trasie z Warszawy do Białegostoku z 2,5 h do poniżej 2 h. Prace pozwolą także na zwiększenie liczby połączeń, poprawią bezpieczeństwo oraz zwiększą komfort podróżowania.
Inwestycja ma poprawić również znacząco warunki dla przewoźników towarowych. Dzięki modernizacji linii zlikwidowane zostaną tzw. wąskie gardła, a pociągi towarowe pojadą z prędkością do 120 km/h.
Zanim jednak prace nad trasą Rail Baltica w ogóle ruszą, a stanie się to prawdopodobnie w maju przyszłego roku, odnowione zostaną trasy kolejowe, które na czas remontów z Sadownego do Białegostoku będą stanowiły funkcje linii zapasowych. Chodzi dokładnie o trasy Łapy - Śniadowo - Ostrołęka, Białystok - Czeremcha i Czeremcha - Siedlce, które będą kosztować około 250 mln zł.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl