W czerwcu 2021 r. weszły w życie znowelizowane przepisy, które miały poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. Jednak statystyki wypadków za ubiegły rok wyglądają korzystnie tylko w skali całego kraju. Najgorzej jest w lubelskim, gdzie pod koniec roku liczba kolizji i wypadków w tych miejscach zwiększyła się o 32%. Z kolei w mazowieckim każdego dnia dochodziło średnio do co najmniej dwóch zdarzeń z udziałem pieszego.
Eksperci rankomat.pl przeanalizowali dane strony sewik.pl dotyczące liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych (z udziałem pieszych) i ustalili, że od czerwca do grudnia 2021 r. aż w 10 województwach liczba takich zdarzeń zwiększyła się od kilku do nawet kilkudziesięciu procent w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku. Podobny problem dotyczy największych polskich miast.
W 2021 r. liczba kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych w całej Polsce zmniejszyła się o 9% w porównaniu do roku ubiegłego. Bilans ofiar śmiertelnych i rannych w wypadkach także prezentuje się korzystniej. Eksperci rankomat.pl sprawdzili również statystyki dotyczące okresu od wejścia w życie nowych przepisów do końca 2021 roku. Okazuje się, że tylko w 6. województwach odnotowano spadek liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych, w porównaniu do tego samego okresu 2020 r. W takim rankingu najgorzej wypada województwo lubelskie (+32%), opolskie (+26%) i wielkopolskie (+25%), a najlepiej warmińsko-mazurskie (-14%). W województwie podlaskim odnotowano spadek liczby kolizji i wypadków na poziomie -6%.
Po uwzględnieniu liczby wszystkich zdarzeń niechlubne pierwsze miejsca przypadły woj. mazowieckiemu (504 kolizje i wypadki), śląskiemu (352) i wielkopolskiemu (293). W woj. podlaskim w pierwszej połowie 2021 r. odnotowano 81 zdarzeń.
Dane dotyczące kolizji i wypadków po nowelizacji ustawy nie są korzystne także dla większości miast wojewódzkich. W okresie od czerwca do grudnia 2021 r. w Warszawie statystycznie raz dziennie dochodziło do nieszczęśliwego zdarzenia z udziałem przechodnia na przejściu dla pieszych. W tym mieście stwierdzono 13% wzrost liczby takich zdarzeń w porównaniu do tego samego okresu 2020 roku. Znacznie większy wzrost liczby kolizji i wypadków dotyczy stolicy woj. opolskiego (60%), jednak w Opolu na przejściach dla pieszych odnotowano prawie 10 razy mniej takich zdarzeń niż w Warszawie. W Białymstoku liczba wzrosła o 27% - w 2020 r. odnotowano 33 zdarzenia, a w 2021 r. już 42 zdarzenia.
malwina.witkowska@bialystokonline.pl