W pierwszym kwartale 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Podlaskiem wypłacił 480 jednorazowych odszkodowań w związku z wypadkami przy pracy. W sumie wypłacono 2,7 mln zł. Przeciętnie jedna osoba dostała 5,6 tys. zł.
Zanosi się więc na to, że wypłacona kwota będzie niższa niż w ubiegłym roku, gdzie oddział ZUS w Białymstoku wypłacił jednorazowe odszkodowania o łącznej wartości prawie 9,7 mln zł. Poszkodowanych przy pracy było aż 1629 osób. Średnia wypłata wynosiła 5,08 tys. zł. Podobny wynik był w 2021, gdzie odszkodowanie z powodu wypadku przy pracy przyznano 1655 mieszkańcom Podlaskiego.
Najczęstszym świadczeniem wypadkowym jest jednorazowe odszkodowanie. To, ile dostanie pracownik, który doznał wypadku, zmienia się co roku. Kwota jest uzależniona od procentowego uszczerbku na zdrowiu, który jest orzekany po zakończeniu leczenia i rehabilitacji przez Lekarza Orzecznika lub Komisję Lekarską ZUS.
- Obecnie za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu przysługuje 1269 zł. W porównaniu do ubiegłego roku kwota wzrosła o 136 zł. Aktualna wysokość kwoty jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej obowiązywać będą do 31 marca 2024 r. - informuje Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.
Jak dostać odszkodowanie?
Każdy poszkodowany powinien wiedzieć, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wypłaca z urzędu jednorazowego odszkodowania. Aby dostać pieniądze, trzeba złożyć wniosek, do którego należy dołączyć: wypełniony przez lekarza druk OL-9, zawierający informację o zakończonym procesie leczenia i rehabilitacji, wystawiony nie wcześniej niż na miesiąc przed złożeniem wniosku oraz ewentualnie dokumentację medyczną, protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, sporządzony przez pracodawcę lub kartę wypadku, prawomocny wyrok sądu pracy i decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej wydaną przez państwowego inspektora sanitarnego.
- Jeśli wypadkowi ulegnie osoba zatrudniona na podstawie innej umowy niż umowa o pracę np. na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej, przeprowadzenie postępowania powypadkowego należy do obowiązków podmiotu, na rzecz którego wykonana była praca. Z kolei w przypadku osoby prowadzącej pozarolniczą działalność lub współpracującej z taką osobą, albo zatrudnionej na podstawie umowy uaktywniającej, postępowanie powypadkowe przeprowadzi, właściwy ze względu na siedzibę prowadzenia działalności - Zakład Ubezpieczeń Społecznych - dodaje rzeczniczka.
24@bialystokonline.pl