Kolejny odcinek S19 do budowy
W lipcu informowaliśmy o rozpoczęciu przetargu na projekt i budowę 24-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Sokółka – Czarna Białostocka, będącej przedłużeniem budowanej już S19 z Kuźnicy do Sokółki. Umożliwi ona, poprzez obwodnice, wyprowadzenie ruchu drogowego z miejscowości: Sokółka, Geniusze, Straż i Czarna Białostocka. Jednocześnie zostaną one podłączone do drogi S19 poprzez planowane do wykonania cztery węzły drogowe: Sokółka Zachód, Geniusze, Straż i Czarna Białostocka.
Odcinek ten będzie miał dwie jezdnie, każda po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym. Rodzaj nawierzchni, z asfaltu czy z cementu, wybierze wykonawca. Droga zostanie wykonana, uwzględniając kategorię ruchu KR6 i nośność nawierzchni do 11,5 t/oś. Powstaną 22 obiekty mostowe, z czego 9 z nich będzie pełniło funkcje przejść dla zwierząt, a 2 będą obiektami nad linią kolejową nr 6 i nr 57 oraz linią kolejową kolejki wąskotorowej. Wykonanych zostanie także 7 przepustów umożliwiających migrację zwierząt małych i płazów.
Wygrała firma z Chin, która już buduje polskie drogi
24 listopada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku zaprezentowała wyniki przetargu. Okazuje się, że oferty złożyło 12 firm i wszystkie zadeklarowały maksymalne okresy gwarancji, jakości (10 lat) oraz zagospodarowanie 100 proc. destruktu. W tej sytuacji decydowała więc cena, a najtańszą ofertę - w wysokości 828,8 mln złotych - złożyła firma Stecol Corporation z Chin. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą.
Chińska firma nie jest debiutantem na polskim rynku. Realizowała między innymi w systemie Projektuj i buduj drogę ekspresową S14 - od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia. Obecnie realizuje fragment autostrady A2 Groszki - Siedlce Zachód, a w czerwcu bieżącego roku podpisała umowę na realizację fragmentu drogi ekspresowej S12 w województwie lubelskim Dorohucza – Chełm.
15 odcinków S19 o długości ponad 177 km - zaktualizowany stan:
Trwają prace budowlane:
- Kuźnica – Sokółka, długość około 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP)
Wybór najkorzystniejszej oferty:
- Sokółka – Czarna Białostocka, około 24,1 km.
W przetargu:
- Czarna Białostocka – Białystok Północ, 13 km;
- Białystok Północ – Dobrzyniewo, około 8,8 km.
Otrzymanie nowej DŚU (Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia):
- Białystok Zach. – Białystok Księżyno, około 16,6 km;
- Białystok Księżyno – Białystok Południe, około 8 km S oraz około 13,8 km DK65;
- Białystok Południe – Wojszki, około 11,2 km;
- Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami), około 3,9 km.
W realizacji, oczekiwanie na ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej):
- Dobrzyniewo – Białystok Zachód, około 10,2 km;
- Deniski – Haćki, około 6,6 km;
- Malewice – Chlebczyn, około 25,1 km;
- Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, około 6 km (GP).
W realizacji, wydana decyzja ZRID, ruszyła budowa:
- Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, około 11,2 km;
- Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, około 12,2 km;
- Boćki – Malewice, około 15,9 km.
ewa.reducha@bialystokonline.pl